De kenner beschouwt: Winterland Breda

Foto:

Breda staat aan de vooravond van een aantal interessante weken. Winterland Breda en 3FM’s Serious Request zijn aanstaande. Daarmee komt Breda landelijk in de spotlights te staan.  Dat vinden lokale bestuurders erg belangrijk. Het is goed voor de lokale ondernemers wordt gezegd.

De vele bezoekers moeten immers eten en drinken. Dat hiervoor een greep uit de gemeentekas wordt gedaan. Ach, dat verdient zich wel terug in extra lokale belastingen. Spekt de lokale ondernemer zijn kas, dan profiteert de gemeente mee is immers de uitgesproken gedachte. Zo ging het in 2008 ook blijkt uit onderzoek.Tot zover iedereen blij! Of de gemiddelde Bredanaar hier ook bij is gebaat is natuurlijk de grote vraag.

Die is van nature kritisch en stelt nu al vraagtekens bij de kosten die worden gemaakt. Het zijn immers zijn belastingcenten en die kunnen vast beter worden besteed. Terecht? Volgens de cijfers een onterechte opvatting. Het gaat dus mis in de communicatie vanuit de gemeente met een verkeerde perceptie bij de burger als gevolg.

Neem nou de proloog van de Eneco Tour in onze stad afgelopen september. Was dat nou wel zo’n goed idee? Ja, zegt de gemeente. Sterker nog. De Tour moet Breda aan doen!  Wethouder Paul de Beer geeft al een beetje aan waar het misgaat: “Het moet wel financieel realistisch zijn”, vertelt hij. “Je ziet in dit soort businesscases dat de kosten voor de gemeenschap zijn en de baten voor de ondernemers”

Inderdaad! De burger ervaart grote evenementen in zijn stad vaak als een last. Klaagt achteraf – terecht – over de verkeerschaos die ontstaat tijdens de proloog van de Eneco Tour. Dat drukt al het positieve weg. Geen enkel bericht over de baten op de diverse sociale media. Duizenden Belgen doen de stad aan op dit internationale wielerfeest. Breda is urenlang live in beeld bij onze zuiderburen. De zon schijnt. De plaatjes zijn fantastisch. Dat levert voor de lange termijn iets op. Da’s logisch. Maar wat en hoeveel? Geen idee. Nu blijft bij de Bredanaar het fileleed van die dag hangen en dat is zo jammer. Een gemiste kans!

Tijd voor de gemeente om veel beter, vaker en doelgerichter te communiceren over de kosten en baten van dergelijk grote evenementen in onze stad. Dat verdient de lokale belastingbetaler.  Maak de Bredanaar enthousiast voor grote evenementen met landelijke uitstraling. Zo krijgt de plaatselijke VVV er duizenden extra medewerkers bij zonder een cent. Hoezo positieve business case? Dat geleuter over kosten verstomt dan vanzelf en maakt plaats voor positivisme. Daarmee wordt het bekende vliegwiel op gang gebracht waar elke Bredase inwoner van profiteert op langere termijn. Dat levert overal lachende gezichten op. Daar moeten we naar toe.

Winterland Breda en Serious Request. Ik heb er zin in. Het worden geweldige weken hier in ons mooi Breda. De Willemstraat wordt een ansichtkaart, het station is dagenlang het decor van gezelligheid, het centrum en het Valkenberg het kloppend hart van het grootste winterfeest dat ik me zal heugen. En vergeet de leuke kerstmarkten in je wijk niet zoals de kerstmarkt in het Ginneken en Belcrum’s wintermarkt. Veel plezier!

Edwin van den Heijkant beschouwt onder het pseudoniem ‘de kenner’ het wel en wee in Breda.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen