‘Ik wil mensen verbinden door middel van muziek’

Komende vrijdag 2 december vindt in De Avenue in Breda een intiem concert plaats van de Britse singer-songwriter John Joseph Brill en het Londense Indie-folk duo Kawala. De initiator van dit evenement is Joep van Leijsen, oprichter van Curated. Een gesprek over ‘zijn kindje’.

Voor dat er ooit sprake was van Curated had Joep van Leijsen, geboren Bredanaar, een eigen webdesignbedrijf met een vriend. Daarnaast was hij fervent muziekliefhebber en bezocht hij regelmatig een concert of festival. Ook in het buitenland. “In 2011 vloog ik naar Engeland om het laatste concert te zien van een band waar ik fan van was. Niet in een en of andere concertzaal maar in een bijzondere ruimte ergens in het centrum van Londen. Er speelden een stuk of twintig bands die ik niet kende, maar ze hadden allemaal wel wat. Iedereen luisterde onwijs gefocust naar de muziek en was heel betrokken bij de artiesten. Het was zo’n mooi gebeuren.”

Hoe het begon…

Het zette Joep tot nadenken. “Ik was zo onder de indruk van de sfeer in Londen. Het publiek kwam er echt voor de muziek en niet om gezellig te kletsen met een biertje in de hand.” Hij begon met een Facebook-pagina om vrienden mee te krijgen naar een concert. “Dat vond ik makkelijker dan iedereen appjes te sturen. Als er iemand meeging had ik geluk. Anders ging ik alleen. Mensen vonden het een grappig idee en gingen vrienden toevoegen aan mijn pagina. Als ik nieuwe mensen tegenkwam, voegde ik ze toe. Zo is het langzamerhand gegroeid.” Er werden over en weer tips gegeven over leuke en goeie muziek. “Ik had in vrij korte tijd zo’n 200 volgers.”

De eerste keer

Zijn volgende stap was het organiseren van een concert. “Dat was in De Avenue. Eigenlijk was het een soort afscheidsfeestje want ik vertrok voor een paar maanden naar Australië. Ik kreeg 130 man bij elkaar. Het was een mooie avond en precies zoals ik mij had voorgenomen dat het moest zijn. Het leek op Londen.” De artiesten voor het concert haalde hij uit het buitenland. Gevonden via YouTube en Facebook.

In Australië borduurde Joep verder op het idee en verzon hij een naam voor zijn project, want zo ziet hij het nog steeds. “Curated gaat voornamelijk over mensen verbinden door middel van muziek. Daarbij heb ik twee pijlers: het moet gaan om muziek die nog niet perse bekend of populair is. En het moeten muzikanten zijn die aan een carrière werken. Dat kan zijn door een professioneel team om zich heen te hebben verzameld. Of ze hebben al een aantal optredens op hun naam staan.”

Intieme mini-tours

Hij is er zich van bewust dat de artiesten die hij  boekt specifiek en persoonsgebonden zijn. “Ik moet zelf achter de muziek staan. Ik moet het immers zelf kunnen promoten, want ik verdien er niets aan.” Daarom dat Joep steeds vaker kiest voor intieme mini-tours zoals die in De Avenue komende vrijdag. “Het gaat mij niet om het geld, maar het moet wel rendabel zijn.” Daarom zal hij eerder ook kiezen voor een singer-songwriter dan voor een complete band. “Als ik artiesten naar Nederland haal, neem ik de kosten voor mijn rekening. Ik rijd ze rond, zorg dat ze ergens kunnen slapen etc. Dat is ook leuk om te doen. Maar met een hele band wordt dat een stuk ingewikkelder.”

Ook het effect van een intiem concert speelt een belangrijke rol bij de keuze van een locatie. “Mensen komen bij zo’n kleine ruimte uit hun normale gedrag. Er ontstaat meer verbinding tussen publiek en artiest. Je bent op een locatie die helemaal te gek is en wordt daardoor uit je comfortzone getrokken. Dat geldt zowel voor de artiest als voor het publiek.”

Trots

Joep moet het met Curated vooral hebben van mond-tot-mond reclame en van zijn Facebook-pagina. Zo langzamerhand begint het zijn vruchten af te werpen. Neem het voorbeeld van Nathan Ball. “Toen ik hem voor de eerste keer naar Nederland haalde, was hij hier nog nooit geweest. Inmiddels heeft hij al op een festival in Paradiso gestaan. En onlangs heeft hij in alle zalen van Nederland een concert gegeven. Van de Oosterpoort in Groningen tot Doornroosje in Nijmegen en zelfs in Brussel. Dat is mooi voor hem om te zien. En ja, dan ben ik wel trots dat ik hem daarmee kan helpen.”

Boek een huiskamerconcert

Als Joep een tour wil organiseren, gaat hij binnen zijn eigen netwerk op zoek naar een unieke locatie. “Ik zoek altijd naar locaties waar 35-150 man binnen kunnen. Dat kan van alles zijn. Van huiskamers tot bijvoorbeeld een hotel in Amsterdam of zoals nu, De Avenue in Breda.”

Of je stuurt een mailtje naar Joep en stelt je huiskamer ter beschikking. “Ik regel de artiesten, het geluid en de kaartverkoop. Ook de promotie van de tour neem ik voor mijn rekening. Het enige wat ik van de host verwacht is dat hij zijn ruimte openstelt voor publiek. Dus niet alleen voor vrienden, maar voor iedereen die interesse heeft. En dat hij drank in huis haalt voor het publiek en de band. Daarnaast is het fijn als we (de artiesten en Joep, red.) mogen mee-eten. Op zo’n moment scheppen we alvast een band, wat het concert alleen maar ten goede komt.”

Meer informatie over Curated en hoe je je kunt opgeven voor een huiskamerconcert vind je op de Facebook-pagina van Curated.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen