Nieuwe opleveringen Via Breda

Foto: Mariette Vermeeren

De Belcrum heeft de afgelopen eeuw een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Ooit een afgelegen polder met voornamelijk bedrijvigheid en een bescheiden woonwijk, nu een gewild woongebied met een mix van jaren 30 en ultramodern.

Met machinefabriek Backer en Rueb en de bijbehorende elektrische fabriek (nu Electron), het slachthuis, de veemarkt, de groente veiling, en de watertoren had dit gebied ‘Havenkwartier’ destijds vooral een industrieel karakter. Andere belangrijke bedrijven waren Drie Hoefijzers, Kwatta, Etna, De Faam en Loda. Verder vooral polderlandschap. Rond de jaren 80 kreeg de Belcrum een slecht imago door het aanbod aan privé huizen. De afgelopen 10 jaar is het juist een enorm populaire wijk geworden. Het project Via Breda heeft aan dit succes bijgedragen. Het begon allemaal met het ambitieuze plan om Breda beter bereikbaar te maken door een hogesnelheidslijn (HSL) te realiseren, en een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (HOV). Vandaar de term Via Breda Verbindt. Hiervoor was het nodig het centraal station grondig te renoveren. Met woontorens ‘de Anna van Lotharingen’ is Breda het enige Nederlandse treinstation waar je ook kunt wonen. Breda Centraal is 29 juli opgeleverd en wordt 8 september officieel geopend door staatsecretaris Sharon Dijksma.

Gerechtsgebouw in aanbouw

Tussen Stationslaan, Belcrumweg en Kievitstraat wordt hard gewerkt aan ‘Breda Vooruit’, een project van appartementen, stadswoningen en stadsvilla’s. Momenteel is ook een nieuw gerechtsgebouw in aanbouw. In dit imposant gebouw komt behalve de rechtbank het openbaar ministerie en de raad van kinderbescherming. Oplevering voorjaar 2018.

Centraal, Breda Vooruit en het nieuwe gerechtsgebouw vallen allemaal onder het project Stationskwartier. Binnen dit project valt onder andere ook de vernieuwing van de Willemstraat. De Academiesingel en de Spoorstraat krijgen ook een nieuwe inrichting. Het Stationskwartier is onderdeel van Via Breda, ook wel De Spoorzone genoemd, en neemt een brede strook van circa 100 hectare in beslag. Oude grond krijgt nieuwe functies. Rangeerterreinen van de Spoorwegen en oude fabrieken maken plaats voor woningen en kantoren. Zoals het reeds opgeleverde project De Drie Hoefijzers.

5Tracks is een nieuw plan dat tussen het gerechtsgebouw en het station komt. Het planconcept bestaat uit (short en longstay-) woningen, een hotel, een parkeergelegenheid en een park. Ook onderdeel van Via Breda wordt het Havenkwartier. Een project dat een tijd in de koelkast heeft gestaan. Het gebied van 30 hectare rondom de Belcrumhaven zal komend jaar zal een definitieve bestemming krijgen.

Het nieuwe station en alle bijbehorende ambitieuze projecten geven Breda een enorme boost. Je gaat niet meer door Breda, maar via Breda, want wie wil hier nu geen tussenstop maken?

Project Via Breda

Station Breda in aanbouw

Reacties