Rabobank moet schade pinpasfraude vergoeden

Foto: Fraudehelpdesk.nl

De Rabobank moet de schade van ruim € 5.000,- vergoeden die een hoogbejaarde vrouw heeft opgelopen als gevolg van pinpasfraude. Dat heeft de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid bepaald.

Een hoogbejaarde dame, die slecht ter been is, neemt geld op bij een vrijstaande geldautomaat in een winkel. Een onbekende vrouw laat haar voorgaan. Meteen na de geldopname raakt haar bankpas zoek. Kort na vermissing van de pas wordt meerdere keren flinke bedragen opgenomen met de pas.

Grove nalatigheid
De bank had de vrouw beschuldigd van grove nalatigheid. Ze kreeg daarom het aanbod van een schadevergoeding van € 5.000,-. Daar ging de vrouw niet mee akkoord.

De Commissie gaat er vanuit dat de pincode is afgekeken. Het gaat in dit soort gevallen om geraffineerde criminaliteit, waartegen de gemiddelde consument zich moeilijk kan weren. Zeker als er sprake is van fysieke en/of andere beperkingen. Bovendien was de locatie van het pinautomaat niet volledig veilig in de ogen van de Commissie. En het is aan de bank om dat te verzorgen.

De vrouw wordt niet helemaal schadeloos gesteld. Het eigen risico van € 150,- dient ze zelf te betalen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen