Boerschappen ontvangt Agrofoodpluim

Foto: Boerschappen

De provincie Noord-Brabant beloont Boerschappen in maart met de Agrofoodpluim. De betaalbare boodschappenbox met producten van boeren uit de buurt spreidt zich in rap tempo uit over Brabant. De Bredase onderneming inspireert zowel boer als consument.

Bij voorkeur bak jij je eitje van de kippen van die buurman en eet je de aardbeien van de teler uit de buurt. Boerschappen biedt je die mogelijkheid. Je kiest een box op maat, of je nu single bent of een hele familie te voeden hebt. Ga je met vakantie, dan sla je een weekje over. De box biedt zo een flexibel, persoonlijk en eerlijk/duurzaam product én zorgt dat boeren een eerlijke prijs voor hun product krijgen.

Hoge eisen
Stijn Markusse, een van de initiatiefnemers, vertelt dat alleen de beste en eerlijkste producten die écht uit de regio komen in de box te vinden zijn. “We werken alleen met boeren die weinig gebruik maken van chemische onkruidbestrijding en die hun best doen om de biodiversiteit rond hun bedrijf te bevorderen. Zo worden bijvoorbeeld wantsen of andere niet-schadelijke bestrijdingstechnieken ingezet om het gewas te beschermen.”

Elke dag om 08:00 vertrekken er drie busjes om een rondje boeren-in-de-regio te maken. Die producten komen diezelfde dag nog in de Boerschappen-box. “We gaan daar best ver in: soms rijden we voor een paar kroppen sla naar de boer” vertelt Markusse. “Wij vinden het namelijk belangrijk dat iedereen van die versheid gebruik kan maken.” Die avond liggen dus de ’s morgens geoogste of geproduceerde etenswaren op het aanrecht van de Boerschappen-klant. Daarbij ontvangt de boer een eerlijke prijs voor zijn product, maar blijven de producten betaalbaar voor de consument.

De provincie heeft veel waardering voor Boerschappen. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische ontwikkeling): “Met Boerschappen wordt de verbinding tussen boeren en consumenten veel directer. Dit soort regionale ketens zijn goed voor het milieu, de voedselwaardering en het inkomen van de boer.”

Persoonlijke touch
Naast de duurzame producten en processen van boeren, is het persoonlijke klantcontact wat Boerschappen onderscheidt van vergelijkbare services. “We kennen al onze klanten persoonlijk. Het gros ervan haalt de box op in één van onze ophaallocaties. Ze maken een praatje met onze collega’s daar, die beantwoorden vragen en geven eens een tip.

De boeren waar Boerschappen mee werkt zijn kleinschalig, en doen hun werk met veel liefde voor product, gewas, dier en omgeving. “Uiteindelijk heeft iedereen een voordeel bij onze groei. Boeren kunnen op een mooie manier telen en vee houden zonder de druk van inkopers van supermarktketens. Wij betalen wat de boer vraagt, en zorgen zo samen dat meer mensen gezond en lekker kunnen eten.” Inspiratiebron Boerschappen zet zich in voor een duurzame en eerlijke voedselketen, en probeert daarbij boer tot consument te bewegen om mee te doen. Markusse: “Ons motto is: begin gewoon, en kijk of het lukt. Probeer niet altijd van tevoren te beredeneren waarom iets wel of niet lukt, daarop hebben wij al veel plannen zien sneuvelen. Schaaf eventueel bij, en lukt het niet? Dan weet je dat ook weer. Niet lullen, maar poetsen!”

Reacties