Breda start met Raad van Kinderen

Foto: Breda.nl

Breda start in samenwerking met de Missing Chapter Foundation (MCF) als eerste gemeente in Nederland een Raad van Kinderen. De gemeente Breda legt daarmee een maatschappelijk dilemma voor aan basisschoolkinderen en laat hun conclusies meewegen in de uiteindelijk te maken beleidskeuzes.

MCF werkt al langer met Raden van Kinderen, maar tot nu toe alleen bij bedrijven, ministeries en andere organisaties. Breda zal dus als eerste gemeente in Nederland gaan werken met een Raad van Kinderen, gevormd door leerlingen uit groep 7 en 8 van de John F. Kennedyschool in de wijk Biesdonk in Breda-Noord. De scholieren gaan met hulp van MCF de komende maanden intensief aan de slag met een maatschappelijk vraagstuk over armoede. In dat proces denken de kinderen na over diverse deelvragen en worden daarbij ondersteund door praktijkdeskundigen, bedrijven en maatschappelijke partijen. Op 20 mei presenteren de kinderen hun ideeën aan de wethouder en anderen betrokkenen vanuit de gemeente en gaan zij in dialoog onder leiding van de oprichter van de foundation, prinses Laurentien.

Kinderen hebben een stem

“Ik ben ontzettend blij en trots dat we nu samen met de Missing Chapter Foundation starten met een Raad van Kinderen”, vertelt de Bredase wethouder Onderwijs Miriam Haagh. “Wij willen een kindvriendelijke stad zijn. Dat betekent veel meer dan een fijne stad voor kinderen om in te wonen. Het betekent vooral dat kinderen in onze stad al van jongs af aan écht mee doen. Dat ze een stem hebben in deze stad. En we willen dat dat niet bij mooie woorden blijft. Goed dus dat de kinderen nu aan de slag kunnen en hun input ook écht meetelt.”

Hoe pak je armoede aan?

De hoofdvraag waar de kinderen op de John F. Kennedyschool mee aan de slag gaan is ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle kinderen en hun gezinnen meedoen in de maatschappij en niet meer in armoede leven?’ De keuzes die zij uiteindelijk maken, worden neergelegd bij een van de thematafels, die onder meer bepalen aan welke organisaties subsidie wordt verstrekt. Het advies van de kinderen is daarmee richtinggevend voor de gesprekken en keuzes aan de thematafel.

Vanaf september schooljaar 2017/2018 zal er een ander thema met een ander dilemma worden voorgelegd en is de ambitie om op meerdere scholen een Raad van Kinderen te vormen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen