Breda verstrekt paspoorten aan Nederlanders in het buitenland

Geschreven op: 13 april 2015

Vanaf nu kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen in het Bredase Stadskantoor op afspraak een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. Maandag 13 april reikte burgemeester Paul Depla op het stadskantoor officieel het eerste paspoort uit aan een inwoner van de gemeente Meerle in België. In veel gevallen kan een aanvrager het document ook thuis laten bezorgen. De Gemeente Breda breidt daarmee haar dienstverlening verder uit. 

Achtergrond

Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen nu nog bij de meeste Nederlandse ambassades en consulaten een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. In onze grensstreek kan dat nu nog in Antwerpen en Brussel. Een flink deel van de consulaten stopt met deze taak. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken wees Breda als grensgemeente aan om deze taak over te nemen. De verwachting is dat vooral in België wonende Nederlanders gebruik gaan maken van deze service. Breda verwacht zo’n 10.000 aanvragen per jaar. Dat betekent ook een impuls voor het bezoek aan de stad, aangezien naar verwachting zo’n 40% van de aanvragers ook een bezoek brengt aan de (binnen)stad.

Steeds meer dienstverlening in Breda

Vorig jaar werd Breda de grootste van de 18 RNI-gemeenten(Registratie Niet-Ingezetenen). RNI-gemeenten verstrekken Burgerservicenummers aan voornamelijk buitenlandse werknemers, die kortere tijd in Nederland verblijven. In 2014 werden op die manier ruim 12.000 Burgerservicenummers verstrekt. Ook is Breda sinds vorig jaar één van de weinige gemeenten, die paspoorten en ID-kaarten thuis bezorgt. Een service die door de gebruikers met een 9,2 wordt gewaardeerd. Eerder al werd de dienstverlening geprofessionaliseerd door verruiming van de openingstijden en afspraakmogelijkheden en uitbreiding van de digitale dienstverlening.

Plaats: 

Breda

Publicatiedatum: 

13 april 2015

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen