‘Pizza en lasagne vaak te vet en te zout’

Foto: Voedingscentrum

Kant-en-klaar maaltijden hebben de naam ongezond te zijn. De Consumentenbond onderzocht tien pizza’s salami en tien bakken lasagne bolognese uit de supermarkt. Het oordeel is hard: ‘kant-en-klare pizza’s zijn vaak te zout en te vet en de lasagnes bevatten te veel verzadigd vet.’

Dit soort kant-en-klaarmaaltijden zijn echt geen complete avondmaaltijd, vindt het Voedingscentrum, vooral omdat ze weinig groente bevatten. Wat is er mis met de geteste producten?

Pizza salami: veel zout, verzadigd vet en ccalorieën

pizza salamiMeer dan zes gram zout per dag binnenkrijgen, is niet gezond. Met de zoutste pizza’s krijg je al zeven gram zout binnen. In alle pizza’s zit veel verzadigd vet en er is nauwelijks groente op de pizza’s te bekennen. Bovendien bevatten ze vaak veel calorieën, met uitschieters tot 1.100 kilocalorieën (kcal) per pizza.

Lasagne bolognese: veel verzadigd vet

In de lasagnes zitten minder calorieën, minder zout en meer groente. Maar het gehakt, de kaas en de bechamelsaus zorgen dat er veel verzadigd vet in zit. Verzadigd vet verhoogt het ongunstige LDL-cholesterol in je bloed. Het vergroot daarmee het risico op hart- en vaatziekten.

Lees meer over het onderzoek van de Consumentenbond.

Maak het zelf gezonder

Een goede avondmaaltijd bestaat uit een ruime portie groente en bevat 550 tot 950 kcal aan energie. Voor alle kant-en-klare producten geldt: als je het zelf maakt, kun je het een stuk gezonder maken.

Een pizzabodem kun je met brooddeeg maken en lasagne met mager gehakt, volkoren deegbladen en 30+ kaas. Bovendien kun je in beide gerechten veel meer groente verwerken. Gebruik kruiden daarbij als smaakmakers.

Inspiratie nodig? Bekijk deze recepten op onze receptensite, zoals de rode-uienpizza.

Check het etiket

Ga je toch een keer voor een pizza of lasagne uit de fabriek? Bekijk dan het etiket. Kies voor degene met de minste calorieën, het minste verzadigd vet en het minste zout. En maak er een lekkere Italiaanse salade bij, zodat je voldoende groente (200 gram) binnenkrijgt.

Laat jij je foppen of ben je een doorgewinterde etikettenlezer?

Gezondere kant-en-klaarproducten in de supermarkt

De samenstelling van kant-en-klaarmaaltijden kan gezonder. De levensmiddelensector heeft samen met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afspraken gemaakt binnen het Akkoord Verbetering Productsamenstelling om de producten in de supermarkt minder zout te maken en met minder verzadigd vet en calorieën. Ook de kant-en-klaarmaaltijden moeten hieraan voldoen. Het Voedingscentrum ziet graag meer producten met een gezondere samenstelling in het kant-en-klaarschap.

Bron: Voedingscentrum - eerlijk over eten | Op de hoogte blijven van De Afvalrace Breda? Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief en volg ons via Facebook en Twitter.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden