“Ieder mens is een mooi mens”

Foto: Naron

Nathalie Richheimer startte ruim 22 jaar geleden samen met haar zus Sharon het lingerieconcept Naron, speciaal voor vrouwen en meiden met grote cup-maten. Eerst op het Van Coothplein en sinds 2001 in de Veemarktstraat, de bruisende straat van de binnenstad.

Vooral de laatste jaren heeft de Veemarktstraat een enorme boost gekregen en zitten er veel bijzondere en unieke lunchzaakjes en speciaalzaken waaronder Naron. “De Veemarktstraat is nu een topstraat”, vertelt Nathalie. “Daar kan niemand meer omheen. Er zitten een aantal ketens met wat kleinschaligere concepten en mooie winkels zoals Dille & Kamille, State of Art en Van Bommel. Er is echt iets te zien hier.”

Op het Van Coothplein, waar Naron ooit begon met een ‘klein winkeltje’, zaten de dames ook goed. “Het pand werd te klein. Maar eigenlijk maakt de locatie voor ons niet zo veel uit. Klanten weten ons toch wel te vinden.” Die komen vanuit heel Nederland en België. “De Veemarktstraat is wel gezelliger. En er zijn meer passanten hier. “

Hoe het allemaal begon

Inmiddels bestaat Naron 22 jaar. Nathalie: “Wij komen uit een ondernemersfamilie, dus dat we ooit voor ons zelf zouden beginnen, was zelfsprekend. Dat we iets met lingerie zouden doen niet.” Toch is het idee voor een speciaalzaak met grote maten ontstaan bij Sharon. “Als stevige vrouw liep ze zelf tegen het feit aan dat ze geen leuke lingerie kon vinden. Ze vond lingerie altijd al erg leuk.”

Sharon begon eerst als verkoopster, tot ze de kans kreeg een eigen zaak te beginnen. “Sharon had geen ondernemersdiploma en had hulp nodig bij het schrijven van een ondernemersplan. Toen kwam ik in beeld.” Het team bestaat ondertussen uit 13 vrouwen. “We zouden een mannelijke collega wel leuk vinden, maar die zijn bijna niet te vinden. We hebben de vraag ook wel eens voorgelegd aan onze klanten. Die hadden er geen enkel probleem mee. Zij vertrouwen ons. Dat is fijn om te horen.”

“Meer dan 70% van de vrouwen weet hun juiste bh-maat niet.”

Naron heeft nogal eens te maken met het imago dat ze puur bh’s verkopen voor gezette(re) dames, maar niets blijkt minder waar. “De meeste van onze klanten zijn juist slank met grote borsten. Alleen, veel vrouwen beseffen dat zelf niet.” Het gebeurt maar al te vaak dat vrouwen met een verkeerde bh-maat de winkel binnen stappen. “Meer dan 70% van de vrouwen weet hun juiste bh-maat niet. Ze dragen bh’s met een te grote omvang en een te kleine cup.” Met als gevolg nek- en schouderklachten. Of juist slappe borsten. “Je borstspieren zitten onder het zachte weefsel van de ronding. Als die rondingen geen goede ondersteuning hebben, krijg je juist slappe borsten. Vergelijk het met een kilo vlees dat je ophangt. Dat rekt dat uit. Dat gebeurt ook met je borsten. Die gaan dan hangen.”

Borst vooruit

Nathalie vertelt het verhaal van een klant die binnenkwam met cup-maat 85E en wegging met 80 GG (waarbij het getal staat voor omvang en de letters voor de cup-maat). “Je hebt als vrouw vaak een smallere omvang dan je denkt, maar wel een grotere cup. Door een bh te dragen met een kleine omvang maar een grote cup komen je borsten veel meer naar voor te staan, zoals het hoort. Hierdoor zie je er ook vanzelf een stuk slanker uit.”

“Spread the word”

Volgens Nathalie is op dat terrein nog genoeg te doen. “Nek- en schouderklachten worden vaak afgedaan als spanningsklachten zonder te kijken naar andere oorzaken. Wij merken maar al te vaak dat het wordt veroorzaakt door een foutieve bh-maat.” Voorlichting richting huisartsen zou daarom heel wenselijk zijn. “We doen al heel veel op dit gebied via sociale media en onze blogs. En we werken samen met de polikliniek plastische chirurgie van het Bravis Ziekenhuis. Patiënten die een borstverkleining willen omdat ze nek- en schouderklachten hebben, sturen zij door naar ons. Vaak blijkt dan dat met een goed steunende bh hun klachten verdwijnen en zien ze af van een borstverkleining.”

“We vinden het juist leuk dat iemand met een slecht zittende bh binnenkomt. We weten dan zeker dat we die dame of meid kunnen helpen.”

Daarnaast hoopt Nathalie dat klanten het aan elkaar doorgeven. “Praat er met elkaar over en vertel waarom het zo belangrijk is om de juiste bh te dragen. Spread the word.”

‘Offline en online gaan hand in hand’

Daar waar veel ondernemers ‘bang zijn’ van online, hebben Nathalie en Sharon het online winkelen jaren geleden al omarmd. “De webshop is inmiddels een substantieel onderdeel van ons verdienmodel en niet meer weg te denken uit de winkel.” Sterker nog, ze zien alleen maar kansen. “Het gaat om één totaalbeleving van online en offline. Als winkel moet je inhaken op een gezellig dagje shoppen. Consumenten oriënteren zich in jouw winkel en bestellen het online. Of omgekeerd. In je winkel moet je zorgen voor een gunfactor en online moet je vindbaar zijn. We zijn aan het kijken hoe we de digitale mogelijkheden nog meer naar onze winkel kunnen halen. Het is een continu proces.”

Acties in april en mei


Elk jaar in april organiseert Naron sportbh-maand. “De hele maand staat in het teken van de sportbh. We hebben een nog ruimer assortiment sportbh’s, we organiseren 1 op passessies, klanten krijgen 10% korting op al onze sportartikelen, etc.” Dit jaar gaat het iets anders, dan wordt de sportbh-maand een maand opgeschoven. Dat heeft alles te maken met het Freya Fest. “Het lingeriemerk organiseert voor het eerst dit feest in Nederland en wij zijn een van de 6 winkels in Nederland die deel mogen nemen. Klanten kunnen o.a. een jaar lang gratis Freya lingerie en swimwear winnen.”

Onder de zes deelnemende winkels wordt ook nog een prijs verloot. “De winkel met de meest bijzondere etalage wint 1000 euro. Wij hebben al afgesproken dat, mochten we winnen, ons team zelf een leuk teamuitje mag organiseren van dit bedrag. Dus ja, hoe gaaf zou dat zijn?”

Meer informatie over het Freya Fest en over de sportbh-maand is te vinden op de website van Naron. Tips voor de etalage zijn overigens ook nog welkom. “Wordt jouw idee uitgevoerd, dan ontvang je van ons een gratis Freya-setje cadeau en mag je mee op teamuitje.”

Meer over de Veemarktstraat

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen