Mondhygiëniste Ingrid van Oploo Rabobank ondernemer van het kwartaal

Foto: Lopke Fotografie

Een mondhygiënist die een tandheelkundige praktijk begint. En dan ook nog een heel bijzondere, met veel aandacht voor de mens achter de patiënt. Ingrid van Oploo is de Ondernemer van het kwartaal van de Rabobank Breda!

Zaterdagmiddag 25 mei wordt het nieuwe pand aan de Dorpstraat 19a in Ulvenhout geopend door wethouder Boaz Adank.

Goed voor je gebit

Niemand gaat voor het plezier naar de tandarts of mondhygiënist. Toch weten we allemaal hoe belangrijk een gezond gebit is. ‘Het bewustzijn daarover is de laatste jaren enorm gestegen’, zegt Ingrid van Oploo. ‘Als het lichaam uit balans is zie je dat vaak terug in de mond. Stressvolle gebeurtenissen als een verlies, burn-out of scheiding, hebben invloed. Net als ziekte of hormonen. Omgekeerd geldt dat een slecht gebit heel ongezond is. Zo zijn er verbanden aangetoond tussen tandproblemen en hartziektes, dementie en diabetes. Genoeg redenen dus om goed voor je gebit te zorgen.

Breder kijken

Ingrid kijkt daarom bij haar patiënten verder dan alleen naar de mond. ‘Ik heb 18 jaar gewerkt als zelfstandig mondhygiënist met heel veel aandacht voor de mens achter de patiënt. Wat speelt er, wat kunnen we doen om het beter te maken? Die persoonlijke zorg wilde ik graag breder trekken. Daarom besloot ik twee jaar geleden plannen te maken voor deze tandheelkundige praktijk in Ulvenhout. Ik ging op zoek naar een mooie locatie en nieuwe collega’s. Nu zijn er vier behandelstoelen, een tandarts en drie mondhygiënisten werkzaam.

Door: Lopke Fotografie

Ontspannen en aandacht

Zodoende kan iedereen voor álle tandheelkundige behandelingen in de praktijk van Ingrid terecht. ‘We willen graag dat mensen hier een ontspannen ervaring hebben. Natuurlijk is dat niet altijd makkelijk, zeker niet als mensen angstig zijn. Juist daarom is het zo fijn dat we hier alles op een plek hebben en extra de tijd nemen. Zo behandel ik veel kinderen omdat ik kindertandverzorgster ben. Die durven bijvoorbeeld wel bij mij in de stoel, maar nog niet bij de tandarts. Dat bouwen we dan in verschillende bezoeken langzaam op: net zo lang wennen totdat het goed gaat. En dat geldt ook voor volwassenen, die al vertrouwen hebben in mij. Nu kunnen ze hier in de praktijk blijven en dat slaat goed aan.’

Het klantenbestand van Ingrid groeit dan ook gestaag. ‘Er is nog ruimte voor nieuwe patiënten, de praktijk is ingericht op de toekomst. Met fantastische hulp van Rabobank Breda overigens. Ik was eerst klant van een andere bank, maar die waren niet thuis toen ik ze echt nodig had. De Rabobank juist wel. Tijdens de verbouwing van deze locatie aan de Dorpstraat heb ik best de nodige tegenslag gehad en het was echt heel fijn dat mijn accountmanager Huib van Gorkom daar steeds aandacht voor had. Hij belde regelmatig om te informeren hoe het ging, kwam een bosje bloemen brengen als steuntje in de rug. Kleine dingen, maar heel bijzonder. Hij maakte het verschil, precies zoals ik dat voor mijn patiënten ook steeds wil doen.’

Succes

‘Ingrid is met haar team in staat om echt een andere beleving rondom tandheelkunde te creëren’, zegt accountmanager MKB Huib van Gorkom, die binnen de bank ook kartrekker is van de Medicidesk. ‘De hele praktijk onderscheidt zich met een menselijke en persoonlijke aanpak, warme uitstraling en brede vakkennis. Ze hebben alle disciplines in huis en de manier van communiceren, zowel offline als online, spreekt aan. Bovendien werken ze steeds in een tempo dat past bij de individuele patiënt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de praktijk een succes gaat worden, ook al vanwege de echte ondernemersinstelling van Ingrid. Ze had rondom de verhuizing inderdaad wat tegenslag, maar Ingrid ging daar veerkrachtig mee om. En dat is een van de belangrijkste eigenschappen van een succesvol ondernemer!’

Tekst: Rabobank Breda / foto’s door Lopke Fotografie

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen