Vijf bedrijven maken kans op titel Liegebeest

Foto: Pixabay

McDonald’s, Milka, Bord Bia, Jumbo en Albert Heijn zijn genomineerd als Liegebeest van het jaar, heeft Wakker Dier bekendgemaakt. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie wordt er onder meer gejokt over plofkip en over de verzorging van lammetjes.

Met de jaarlijkse actie wil Wakker Dier de aandacht vestigen op misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn, zo meldt het ANP. “Bedrijven verbloemen dierenleed met mooie praatjes in plaats van echte stappen te zetten voor dierenwelzijn”, licht Anne Hilhorst van de organisatie toe.

Volgens Wakker Dier doet McDonald’s op zijn website net alsof het bedrijf gestopt is met het gebruik van plofkip. Maar volgens de organisatie maakt de fastfoodketen nog steeds gebruik van “een doorgefokt vleeskippenras dat in zes weken tijd uitgroeit tot een vleeshomp van 2,3 kilo”.

Geiten die melk leveren voor geitenkaas van Jumbo worden volgens Wakker Dier helemaal niet met ‘veel liefde en aandacht verzorgd’ zoals de supermarkt claimt. “Lammetjes moeten direct na de geboorte weg bij hun moeder en gaan al snel naar een mesterij. Daar zijn de omstandigheden zo slecht, dat zo’n 30 procent vroegtijdig sterft.”

De belofte van ‘teder geproduceerde melk’ voor chocola van Milka deugt ook niet, aldus Wakker Dier. Kalfjes van melkkoeien worden vlak na de geboorte bij de moeder weggehaald en in eenzame huisvesting geplaatst, weet de organisatie.

Albert Heijn claimt kippen ‘meer ruimte te geven’, terwijl Wakker Dier erop wijst dat de beestjes bij dit supermarktconcern juist de minste ruimte krijgen: zestien kippen op een vierkante meter, zonder daglicht.” Zelfs discounter Aldi geeft de kippen meer ruimte.” Het Ierse overheidsbedrijf Bord Bia spreekt van een ‘heerlijk, stressvrij leven’ voor Ierse runderen. In werkelijkheid, aldus Wakker Dier, staat het bedrijf toe dat kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen