Aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024

Foto: Merlin Daleman

De Brabantse verkeersambassadeurs ondertekenden vandaag het nieuwe Brabants Verkeersveiligheidsplan voor de komende vier jaar. Dat gebeurde bij Traffic Service Nederland in Oss.

Nieuw aan dit plan is dat het aansluit op het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid, dat de ambitie heeft te gaan voor nul verkeersslachtoffers.

Aantal nog steeds te hoog
Dit meerjarenplan is het derde dat de Brabantse verkeersveiligheidspartners (provincie, gemeenten, Rijkswaterstaat, Parket (Centrale Verwerking) Openbaar Ministerie en politie) hebben opgesteld. Een nieuw plan is urgent, want het aantal verkeersslachtoffers in onze provincie is nog steeds te hoog. Diana Beuting van Rijkswaterstaat spreekt namens minister Cora van Nieuwenhuizen, die wegens ziekte verstek moest laten gaan. “De minister feliciteert Brabant; één van de eerste provincies die de plannen voor verkeersveiligheid presenteert. Ze is blij met het feit dat hier vandaag concreet wordt gestart met maatregelen voor een veiliger verkeer. Het Rijk helpt daarbij: in totaal stelt de minister voor heel Nederland in tien jaar tijd 500 miljoen euro beschikbaar voor verkeersmaatregelen.”

Risicogestuurde aanpak
Kern van het nieuwe Brabantse plan is een risicogestuurde aanpak, gebaseerd op data. Op provinciaal niveau zijn de risico’s geïnventariseerd. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “De blackspots zijn allemaal weg, maar dat betekent absoluut niet dat het veilig genoeg is op de Brabantse wegen. Welke risico’s zijn er op de verschillende plekken? Wat kunnen we daar doen, meer dan alleen maatregelen treffen op het gebied van infra? Een voorbeeld is de spookfile op de A58. Waarom remmen automobilisten daar? Met behulp van data uit auto’s is dat te onderzoeken.”

Op basis van de risico-inventarisatie zijn thema’s en doelgroepen benoemd. Het BVVP 2020-2024 richt zich op infrastructuur, afleiding, te hard rijden, asociaal gedrag en gebruik van alcohol en drugs in het verkeer. Doelgroepen zijn fietsers, autobestuurders en beroepsvervoerders. Opvallend in dit plan is dat Brabanders worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid. Doel daarvan is asociaal gedrag aan te pakken.

Meer techniek bij handhaving
Om beter te kunnen handhaven gaan OM en politie meer gebruik maken van innovaties en techniek. Jeroen van Leeuwen van het CVOM: “We werken aan een geautomatiseerde aanpak van handhaving op afleiding. De beschikking moet straks net zo snel bij de overtreder zijn als bij een snelheidsovertreding.” Ook de politie is volop bezig met technische innovaties. Ad Heil (eenheidsleiding Oost-Brabant): “We gaan de MONO-cam verder ontwikkelen, zodat niet alleen het appen op de foto komt, maar ook bijvoorbeeld het niet dragen van de gordel. Het is de bedoeling dat elke eenheid er dit jaar één krijgt. Ook gaan we gebruik maken van mobiele flitsapparatuur om apps als Flitsmeister te omzeilen.”

Belofte
Om de ambitie van nul verkeersslachtoffers te bereiken, gaan de verkeersveiligheidpartners nog intensiever samenwerken. Er wordt ook gezocht naar nieuwe samenwerkingsverbanden met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Daarom ondertekenden de Brabantse verkeersveiligheidsambassadeurs het nieuwe BVVP 2020-2024. Om dat nog eens extra kracht bij te zetten, deden alle aanwezigen met een druk op de knop de belofte ‘ik beloof aan de slag te gaan voor het BVVP’.

Concrete acties
Hoe ze dat gaan doen? Een paar voorbeelden van concrete acties: de regio West-Brabant gaat actief aan de slag met bewustmaking van jonge automobilisten. In de regio Oss gaan ze de samenwerking aan met onderwijs en bedrijfsleven. In Midden-Brabant voeren ze elk kwartaal structureel overleg met de politie. En in de regio Boxmeer staat verkeersveiligheid, zoals al jaren, als speerpunt op de raadsagenda. Met passie gaan de regio’s aan de slag voor die gezamenlijke ambitie: nul verkeersslachtoffers.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen