E-commerce logo-ontwerp: tips voor het maken

Foto: Pexels (CC0-Public Domain)

Statistieken tonen aan dat in 2018 1,8 miljard internetgebruikers goederen hebben gekocht die 2,8 miljard dollar kosten. Online winkelen zal volgens experts alleen maar toenemen. Hoe strijden eigenaren van online winkels om aandacht van de klant?

U moet uw site onder de aandacht van concurrenten brengen, waardoor uw publiek een positief beeld krijgt. Branding helpt daarbij.

Logo, huisstijl, merk: wat is het verschil?

Een logo is een afbeelding, tekst of een combinatie van deze elementen die een bedrijf onderscheidt en het visuele beeld creëert. Een ideaal logo helpt om zo’n sterke associatie te creëren dat alleen met een blik de nodige emoties oproept. Kijk naar het Nike-logo en er verschijnen afbeeldingen in uw hoofd: sport, motivatie, zelfontwikkeling en zelfvertrouwen.

Het logo maakt deel uit van de huisstijl van het merk. Huisstijl is een wereldwijd concept. Dit is een complex van alle afbeeldingen en methoden die de stijl van het merk creëren. Het bevat goedgekeurde kleuren, lettertypen en andere typografische elementen, formulieren en sjablonen voor visitekaartjes, kledingstijlen voor het personeel en meer.

Voor het merk wordt een huisstijl ontwikkeld. En merk is perceptie: wat mensen voelen als ze het logo zien, de naam of slogan horen. Dit is een enkel beeld gebaseerd op de perceptie van huisstijl, producten, ervaring van interactie met het bedrijf.

Denk aan ons voorbeeld met Nike. Stelt u zich voor dat dit bedrijf onbekend is. Wat zouden mensen denken als ze naar een naamloze krul kijken? Nu begrijpt u dat dit geen symbool is in algemene branding. De manier waarop het bedrijf zichzelf laat zien, welk product het maakt en hoe het ermee gepaard gaat – dit alles beïnvloedt de associaties van de doelgroep. Het beste e-commerce-logo is het logo dat niet afzonderlijk bestaat, maar voor het merk werkt.

Stap voor stap een E-Commerce-logo ontwikkelen

Om te weten hoe u een e-commerce-logo maakt, moet u weten wat het moet zijn. In wezen is een dergelijk symbool bedoeld voor de kop van de site, evenals voor bijbehorende producten: verpakking, reclamemateriaal. Standaard logovereisten zijn:

  • uniekheid;
  • memorabiliteit;
  • beknoptheid;
  • expressiviteit;
  • universaliteit;
  • associativiteit.

Samenvatting: uw commerciële site heeft een symbool nodig dat gemakkelijk te onthouden is en snel kan worden gekoppeld aan de bron. Het moet er ook goed uitzien in kleine en vergrote versies en aangepast zijn voor verschillende soorten schermen. Overweeg nu hoe u zo’n element van het merk kunt creëren.

Voorbereiding

Voer eerst een studie uit:

  • de marktniche bestuderen;
  • bepaal de doelgroep;
  • begrijp wie uw belangrijkste concurrenten zijn.

Identificeer in hetzelfde stadium de belangrijkste concurrentieverschillen van uw project, de huidige status en vooruitzichten. Formuleer een merkfilosofie, identificeer verschillende criteria die klanten over u moeten hebben.

Ontwerp

Nadat u de analytische gegevens hebt ontvangen, specifieke taken en doelen hebt vastgesteld, formuleert u de algemene strategie van het bedrijf. Het zal de basis zijn van uw imago. Bedenk nu welke voor de hand liggende beelden uw merk oproept. Maak een lijst van woorden, emoties en associaties.

De selectie van de elementen

Het is tijd om het concept uit te werken. Identificeer de belangrijkste ideeën van het e-commerce-logo, begin met werken aan concepten en schetsen. In hetzelfde stadium moet u het lettertype, de kleuren en afbeeldingen (regels voor het verwerken van foto’s, pagina-indeling, selectie van grafische elementen) voor uw merk kiezen. Deze elementen moeten de hele commerciële site vergezellen: van de kop van de hoofdpagina tot de beschrijving van de goederen.

Testen

Kant-en-klare logo-opties moeten getest worden op het publiek. Om te beginnen kan dit uw projectteam zijn. Dan heeft u verschillende mogelijkheden: ofwel om het logo op de site te plaatsen, ofwel gebruik te maken van de diensten van bedrijven die testen uitvoeren op doelgroepen van mensen. Volgens uw parameters zullen ze typische vertegenwoordigers van TA selecteren en zullen ze (naar hun mening)de beste afbeelding voor het project kiezen.

Integratie

Het goedgekeurde logo-ontwerp voor e-commerce wordt geleidelijk aan in uw project geïntroduceerd. De koptekst van de site, watermerken op de foto, profielfoto’s op sociale netwerken, verpakkingen, merkproducten, advertenties op internet en op straat – dit alles moet vergezeld gaan van het belangrijkste element van uw huisstijl.

Bescherming van rechten voor de visuele objecten

Mensen proberen altijd de succesvolle visuals te kopiëren. Maar dat is geen probleem. Stelt u een kopie voor van het McDonalds-logo. Het origineel is nog steeds herkenbaar. De eigenaar van het logo verliest niets als hij zijn rechten erop heeft geregistreerd. Zodra u tot een beeld komt dat u tevreden zal stellen en het publiek zal aanspreken, moet u dit dringend met de wet beschermen.

De belangrijkste soorten logo’s

We kunnen grofweg verschillende soorten populaire logo’s definiëren die worden gebruikt voor het brandmerken van commerciële online projecten.

  1. Grafisch. Ze zijn vooral in trek bij grote merken. Dit zijn simpele afbeeldingen, niet aangevuld met tekst. Ze zijn geschikt voor bedrijven met een reeds goed gevormde associatieve houding ten opzichte van het merk. In dergelijke gevallen ziet het publiek betekenissen op meerdere niveaus in eenvoudige symboliek. Beste voorbeelden zijn Mercedes-Benz, Shell, Apple.
  2. Deze categorie bevat ook logokarakters – in feite merkmascottes, die, indien correct geïmplementeerd, vertrouwen bij het publiek zullen wekken. Voorbeelden die gemakkelijk in uw hoofd opduiken: kolonel Sanders, Mr. Propper, Bibendum.
  3. Combinatie. Dit zijn symbolen waarin de bedrijfsnaam en grafische elementen worden gecombineerd. Hun variatie zijn de emblemen die autofabrikanten vaak gebruiken. De voorbeelden van dergelijke combinaties zijn Intel, Nissan, Amazon.

Een e-commerce-logo maken: 4 manieren

Het eerste dat in u opkomt is om het zelf te tekenen. Voordelen: u begrijpt duidelijk wat u wilt, u heeft volledige controle over het proces en u creëert gratis een unieke optie. Maar het is alleen mogelijk als u goed kunt tekenen en weet hoe u met grafische programma’s moet werken. Wees bereid om ongeveer 20 kantooruren aan het proces te besteden.

De tweede optie is om een e-commerce logo-ontwerp te bestellen bij een professional. U moet de gedetailleerde referentietermen opstellen. Voordelen: een enorme keuze aan ontwerpers en hoogwaardige resultaten. Nadelen: een moeilijke zoektocht naar een professional, de noodzaak om het proces te beheersen, hoge kosten.

U kunt online een e-commerce-logo maken met behulp van de Logaster service. Dit is een generator van e-commerce logo’s: u moet de naam van het bedrijf specificeren en, indien gewenst, een kleurenschema kiezen, het veld van uw project. De service genereert tientallen unieke opties. U kunt downloaden wat u wilt, in elke maat en type (inclusief het logo op een transparante achtergrond). Voordelen: volledig geautomatiseerd proces, betaalbare kosten. Nadelen: het is niet mogelijk om uw eigen lettertypen en pictogrammen op de site te gebruiken.

De vierde manier is voordelig. Meld u aan voor een crowdsourcing-service (bijvoorbeeld crowdspring.com of designhill.com) en maak een applicatie aan. Geïnteresseerde ontwerpers zullen hun schetsen opsturen. U kunt de gewenste optie kiezen en ervoor betalen. Voordelen: een grote keuze aan opties van ontwerpers met een andere stijlbenadering. Nadelen: gebrek aan procesbeheersing. Bij veel diensten betaalt u, zelfs als er niets geschikt voor u is.

Conclusie

Hoe maakt u een e-commerce-logo om een succesvol merkimago te creëren? Ontwikkel tegelijkertijd alle elementen van de huisstijl. Focus op uw eigen publiek en de voordelen van uw project. Onthoud dat merknamen in de loop van de tijd kunnen veranderen. Misschien moet u om te beginnen proberen een logo te maken met de naam van uw bedrijf. Wanneer het beroemd wordt, kunt experimenteren met het maken van een symbool.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen