Lonka viert 100-jarig jubileum met Blind Wall gevelkunstwerk in de wijk Zandberg

Foto: Lonka

Brabantse zoetwarenfabrikant Lonka viert dit jaar haar 100-jarig jubileum. Ter ere van deze bijzondere mijlpaal is vrijdag in Breda een ‘Blind Wall’ gevelkunstwerk onthuld. Het kunstwerk is gesitueerd in de Pioenroosstraat in de wijk Zandberg-Oost, op de plek waar van 1920 tot 1965 de eerste fabriek van ‘London Caramel Works’ heeft gestaan.

Het kunstwerk wordt op initiatief van bewoners Dymph Smolders en Louis Magilse aan de gevel van hun huis aan de Pioenroosstraat 1 te Breda geplaatst. Beeldend kunstenares Mariëtte van der Meer, werkzaam en woonachtig in Breda (om de hoek van de locatie), creëerde en schilderde verschillende panelen die in lagen worden aangebracht op de muur. Lonka selecteerde Mariette van der Meer als kunstenaar na een oproep in het wijkblad. De panelen stellen een koffiemoment met de lekkernijen van Lonka voor. Ook het bekende ‘Lonka meisje’ mocht niet ontbreken in het kunstwerk. Als icoon van Lonka siert zij vanaf de jaren twintig de populaire bewaarblikken en is ze te zien in communicatiecampagnes.

De metershoge panelen zijn geschilderd in de kenmerkende stijl waarin Van der Meer normaliter haar wat mysterieuze op filmscenes geïnspireerde kleine schilderijen maakt. Blind Walls Gallery heeft Van der Meer ondersteund in het creatieve proces en geadviseerd over de juiste productiemethode. Na plaatsing is het werk onderdeel van dit streetart museum met een collectie van inmiddels bijna 100 muurschilderingen. De kunstwerken zijn geïnspireerd op de verhalen van de stad Breda.

Onthulling door oudste medewerker
Lonka’s oudste medewerker mevrouw Annie Vergouwen (allround operator) heeft het kunstwerk officieel onthuld. Zij trad in 1968 in dienst bij Lonka en is inmiddels 52 jaar werkzaam in de fabriek.

Vergouwen: ”Ik ben nog altijd trots en dankbaar dat ik met veel plezier bij Lonka mag werken. Na ruim vijftig jaar ga ik nog elke dag met veel plezier naar mijn werk en zie ik enorm op tegen de dag dat ik moet stoppen. Dit kunstwerk markeert de bijzondere, eerste periode in de geschiedenis van Lonka.”

Koesteren van klein geluk
Lonka grijpt haar 100-jarig jubileum tevens aan om Nederland bewuster te maken van een fenomeen waar het merk zelf groot mee is geworden: ‘het kleine geluk’. “Klein geluk overkomt je, maar je moet het wél zien”, zegt Maaike Maagdenberg, Marketing Director bij Cloetta waar Lonka onderdeel van is. “Wij zien dat aandacht voor elkaar onder druk staat in een tijd waarin we zoveel moeten. Lonka helpt met haar lekkernijen om het koffie- en theemoment te verbijzonderen en er echt even samen een momentje van te maken.”

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden