Meer dan 100.000 handtekeningen tegen vegaburgerverbod

De petitie tegen het vegaburgerverbod heeft inmiddels meer dan 100.000 handtekeningen gehaald. Stichting ProVeg wil hiermee voorkomen dat een nieuwe EU-wet namen van vleesvervangers zoals ‘kipstuckjes’ of ‘vegan schnitzel’ verbiedt, omdat ze te veel zouden lijken op die van echt vlees.

Op Dierendag kreeg de petitie de wind in de rug dankzij een item in Zondag met Lubach (zie hierboven).

Schijven en buizen

“Het vegaburgerverbod kan er voor zorgen dat vegetarische burgers en worstjes binnenkort omgedoopt worden tot ‘schijven´ en ‘buizen´. Zelfs een precieze omschrijving als “plantaardig alternatief voor yoghurt” mag dan niet meer. Wat klinkt als een 1 aprilgrap, werd daadwerkelijk voorgesteld door het Europees Parlement op 1 april 2019 en houdt een jaar later nog steeds stakeholders in de voedingsindustrie bezig,” vertelt Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland.

Nadelige gevolgen

“De Nederlandse regering sprak zich eind vorig jaar juist uit als voorstander van het gebruik van vleesnamen op vegetarische producten. Of het Europees Parlement dat ook gaan doen, is nog onduidelijk.” De stemming zal plaats vinden in de week van 19 oktober. Mocht het verbod er komen, dan kan dit volgens Vrindts “langdurige nadelige effecten hebben op de plantaardige sector.” “Er is actie nodig vanuit de politiek, de voedselindustrie en de consument om de regelgeving te stoppen,” vindt de stichting.

100.000 handtekeningen tegen verbod

Aan actie ontbrak het niet. Ruim 100.000 mensen uitten hun verontwaardiging over het mogelijke verbod door de petitie te tekenen. Ook klinken er vanuit het bedrijfsleven steeds meer geluiden tegen het verbod. “Wij zien dat ook vleesverwerkende bedrijven kritisch kijken naar het voorstel,” vertelt Vrindts. Steeds meer bedrijven en merken die vroeger enkel vlees op de markt brachten, zetten nu vol in op de plantaardige trend. Zo bracht Zwanenberg vegan leverpate op de markt en is de vegetarische Unox-worst erg populair. Sommige Nederlandse vleesbedrijven zijn nu zelfs volledig vega, waaronder Vivera.

Zondag met Lubach

Maar het was de uitzending van Zondag met Lubach gisterenavond die de discussie echt de wind in de zeilen gaf. Ruim 1,7 miljoen kijkers zagen live hoe Lubach ‘gehackt’ maakte van de vleeslobby. In zijn nep-campagnefilmpje zit een voorbeeld van een onwetende consument die per ongeluk een veggie burger had gegeten. ‘Ze at hem, vond het lekker en denkt er nu over haar vleesinname te beperken.’ Lubach steekt de draak met de mogelijke verwarring om te besluiten met de slogan ‘You have to murder to call it a burger’. Met de toevoeging dat deze boodschap was ‘goedgekeurd’ door de International Meat Industry. Vlak na de uitzending stroomden de handtekeningen binnen.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden