30.000 euro subsidie voor pilot digital-detox binnenstad Breda

Foto: Gemeente Breda

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelt vanuit haar Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp en in samenwerking met NOVI (nationale omgevingsvisie) 30.000 euro subsidie beschikbaar voor een uniek digital-detox pilot in de Bredase binnenstad.

Doel van de pilot is om te ontdekken hoe jongeren buiten weer los kunnen komen van hun telefoons, zodat er onverwachte ontmoetingen en gesprekken kunnen ontstaan. De gemeente Breda is ook benieuwd hoe de (inrichting van) de publieke ruimte kan bijdragen aan meer vitale steden en dorpen.

De pilot is een samenwerking van Graphic Matters, het Rotterdamse social design bureau Afdeling Buitengewone Zaken en de Gemeente Breda. De pilot beoogt er voor te zorgen dat inwoners en bezoekers van de stad zich bewust worden van hun digitale gedrag en telefoongebruik in de publieke ruimte. Het stimuleert en prikkelt bijvoorbeeld tot het op een andere manier oog te hebben voor hun omgeving en zichzelf.

‘Tegenhanger digitale drukte’
Daan Quaars, wethouder digitalisering: ‘Wat gaaf dat het Stimuleringsfonds geld beschikbaar stelt voor digital detoxing bij jongeren. In Breda gaan we voor digitalisering, vanuit het perspectief dat digitalisering waarde toe moet voegen aan ons leven. Als tegenhanger van de digitale drukte van alledag hebben we dus ook aandacht voor digitale detox. Want hoe waardevol is het om soms bewust uit te tunen en met iemand een spontaan praatje te maken in het park. Iemand die je digitaal nooit zou ontmoeten in jouw algoritme bubbel van gelijkgestemden. Dat verbreed je horizon, opent je blik en draagt bij aan begrip voor elkaar.’

Belang buitenruimte
De openbare ruimte heeft door de pandemie het afgelopen anderhalf jaar nog meer betekenis gekregen voor inwoners van de stad. Het gebrek eraan of het andere gebruik ervan heeft aangetoond welk belang de buitenruimte kan hebben. “De ontwikkeling van bewuste interventies om in die publieke ruimte (digitaal) te ontkoppelen vormt voor ontwerpers een spannende uitdaging. En levert inzichten op over hoe we in de toekomst de openbare ruimte kunnen ontwerpen” aldus Dennis Elbers van Graphic Matters.

‘Sterk signaal’
Jan Belon van Afdeling Buitengewone Zaken vult aan: “Het is een sterk signaal dat het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie dit initiatief met een nadruk op social design en ontwerpend onderzoek, honoreert naast een reeks architectonische projecten. Dit laat zien dat er binnen ontwikkeling van de NOVI ruimte is voor een nieuw perspectief gericht op experiment en participatie”.
De pilot moet leiden tot een meerjarige aanpak waarbij Graphic Matters en de Gemeente Breda jaarlijks een ontwerpbureau of -collectief uitnodigen om ontwerpend onderzoek te doen in de openbare ruimte. Als allereerste is Afdeling Buitengewone Zaken gevraagd.

Drie fasen
De pilot bestaat uit 3 fasen. Fase 1 (sep 2021) bestaat uit het ophalen van inzichten bij jongeren: wat is onthaasting? Wat betekent ontmoeting voor jou? Hoe ervaar je een digitale detox? Waar liggen aanknopingspunten in de publieke ruimte? In fase 2 (okt-dec, 2021) gaat Afdeling Buitengewone Zaken in een ‘Conversation Piece’ (fysiek object in de openbare ruimte) in gesprek met jongeren en bewoners. Dit doen ze samen met ambtenaren en beleidsmakers zodat zij uit eerste hand ervaringen op doen. En daarna worden in fase 3 (jan-mei, 2022) verschillende concepten ontwikkeld die als experiment ingezet worden om de digitale balans in de binnenstad aan te pakken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen