Brabander heeft behoefte aan meer gezelligheid in de buurt

Foto: Pixabay-publiek domein

Nederlanders zijn tevreden over hun buurt, maar hebben behoefte aan meer sociale interactie. Voor inwoners uit Noord-Brabant is dat zelfs nog meer zo. De meerderheid vindt bovendien dat corona de omgeving minder gezellig heeft gemaakt.

Dat is de uitkomst van een landelijk buurtonderzoek van RegioBank. Nederlanders blijken vooral te spreken over de voorzieningen, de veiligheid en het groen in de buurt, al zijn er regionale verschillen.

De buurt tijdens corona: minder leuk

Corona heeft het buurtleven niet fijner gemaakt. En dat terwijl mensen baat hebben bij een prettige buurt. Bijna 60% van de Nederlanders vindt hun buurt niet leuker dan voor de pandemie, en een net zo grote groep vindt het er niet gezelliger op geworden. En dat terwijl er wel degelijk ideeën zijn om de buurt gezelliger te maken. Zo kwamen de in het onderzoek ondervraagde personen zelf met ideeën om de sociale cohesie in hun buurt te versterken, bijvoorbeeld een Whatsapp-groep voor de buurt, een buurtregisseur en zelfs een jeu-des-boulesbaan.

Zuid-Nederland heeft nog meer behoefte aan gezelligheid

Opvallend aan het onderzoek is dat de bewoners van de zuidelijke provincies (Limburg, Noord-Brabant en Zeeland) hun buurt vaker niet gezellig genoeg vinden dan bewoners van de andere regio’s. Daarnaast missen zij feestelijke activiteiten in de wijk (25%).

Nederlanders zijn sociaal

Aan de intentie ligt het dus gelukkig niet. De meeste Nederlanders lijken dan ook doordrongen van het belang van een sociale buurt. Zo zegt maar liefst 98% van de meer dan 1.000 respondenten dat zij hun buren groeten en heeft ruim de helft in het afgelopen jaar een kopje koffie gedronken met de buren. Ook klussen (37%) en wandelen (24%) met buurtgenoten zijn populaire activiteiten.

Prof. dr. Jochem Tolsma, bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen onderstreept het belang van de buurt: “Sociologen doen al lang onderzoek naar hoe buurtkenmerken samenhangen met bijvoorbeeld sociaal vertrouwen, gezondheid, onderwijs- en arbeidsmarktkansen. Hoewel kenmerken van bewoners, zoals opleiding en inkomen, belangrijker zijn dan buurtkenmerken, doen buurten er wel degelijk toe. Als je in een goede buurt woont, heb je betere kansen in het leven. Daarnaast: om sociale scheidslijnen te overbruggen is het belangrijk om in contact te komen met elkaar. Contact met buurtbewoners kan daar zeker aan bijdragen.”

Wensen om de buurt fijner te maken

Hoewel er dus zeker verbeteringen mogelijk zijn, geven Nederlanders hun buurt over het algemeen gelukkig een voldoende: een 7,4. Met een score van 6,5 blijft er echter werk aan de winkel voor de gezelligheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nederlanders hun buurt voor het nieuwe jaar meer feestelijke activiteiten toewensen (21%), al zijn betere voorzieningen voor ouderen (22%) en meer groen (24%) ook populair. Om mensen een handje te helpen hun buurt fijner te maken, is RegioBank een actie gestart: iedereen mag z’n idee voor een fijnere buurt op een wenskaart in één van de kantoren van de Zelfstandig Adviseurs schrijven en dan wordt begin dit jaar een aantal buurtwensen met hulp van de bank vervuld.

Benders Adviesgroep: RegioBank onderstreept het belang van een fijne buurt: “Goed contact met de buren, genoeg voorzieningen en veel groen zorgen ervoor dat mensen prettig kunnen wonen, werken en leven. In een fijne buurt voelt iedereen zich thuis: bewoners, ondernemers, verenigingen en stichtingen. We zijn blij om te zien dat de meeste mensen best gelukkig zijn met hun omgeving, maar het is overduidelijk dat er nog veel verbetering in zit.”

Over RegioBank

RegioBank is al ruim 100 jaar actief in de buurt. In dorpen en kleine steden zijn de Zelfstandig Adviseurs van RegioBank een vertrouwd gezicht. Zij kennen hun klanten en weten hoe belangrijk een leefbare buurt is waar iedereen zich thuis voelt: bewoners, ondernemers, verenigingen en stichtingen. Om het buurtgevoel te vergroten steunt RegioBank samen met het Oranje Fonds lokale projecten. En regelt de klant zijn bankzaken gewoon in de buurt. Dat is RegioBank, de buurtzame bank. RegioBank is onderdeel van de Volksbank, samen met SNS, ASN Bank en BLG Wonen. Voor meer informatie: www.regiobank.nl.

Reacties

Cookieinstellingen