Breda koploper in elektrische auto’s Noord-Brabant

Foto:

Wie in Noord-Brabant elektrische auto’s wil spotten kan het best terecht in de gemeente Breda. 14,1 procent van de auto’s die daar geregistreerd staan is namelijk elektrisch.

Na Breda volgen Tilburg, ‘s-Hertogenbosch en Moerdijk als gemeenten met de hoogste ‘EV-dichtheid’. In Baarle-Nassau en Reusel-De Mierden rijden naar verhouding juist de minste elektrische auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).


Bekijk interactieve kaart

Begin december stonden er in Noord-Brabant 54.523 elektrische personenauto’s geregistreerd, op een totaal van 1.466.891 auto’s. Ook in absolute zin rijden er veruit het meest in Breda: 19.855. Opvallend is echter dat 18.217 daarvan geregistreerd staan op dezelfde postcode, waar ook leasemaatschappij Alphabet Nederland gevestigd is. De kans is dus groot dat het gros van de in Breda geregistreerde elektrische auto’s leaseauto’s zijn, waarvan de berijder niet per se in Breda hoeft te wonen.

Ook Tilburg en in mindere mate ‘s-Hertogenbosch kennen één postcodegebied met opmerkelijk veel elektrische auto’s. Kijken we naar de gemeenten zonder opvallende uitschieters dan doen vooral Moerdijk, Maashorst en Son en Breugel het goed. Het percentage elektrische auto’s ligt in deze gemeenten ruim boven de drie procent.

Diesel populairst in Gemert-Bakel

Waar elektrisch rijden steeds populairder wordt is bij diesel een tegenovergestelde trend te zien. Landelijk rijdt nog minder dan één op de tien auto’s op diesel. Ook in Noord-Brabant speelt diesel nog een relatief kleine rol, al zijn er enkele gemeenten waarin de vervuilende brandstof nog in meerdere mate gebruikt wordt. Zo rijdt in Gemert-Bakel nog 13,1 procent van de auto’s op diesel en gaat het in Land van Cuijk om 12,5 procent. Inwoners van Valkenswaard en Geldrop-Mierlo hebben diesel daarentegen juist het meest afgezworen (7 procent).

Laadpaal meest dichtbij in de Randstad

Wie elektrisch gaat rijden moet uiteraard ook rekening houden met de laadmogelijkheden. Zonneplan zocht eerder dit jaar al uit dat een openbare laadpaal in de Randstad gemiddeld tot wel acht keer zo ver weg is als in Noord-Nederland. Ook bleek uit een panelonderzoek dat liefst één op de vijf Flevolanders bij de aanschaf van een volgende auto voor een elektrische aandrijflijn kiest. Daarmee lopen zij vooral voor op inwoners van Friesland en Zeeland.

Slim laden

Zonneplan zocht uit in welke regio’s zich de meeste EV-rijders bevinden, omdat het energiebedrijf sinds kort ook slimme laadoplossingen aanbiedt. Het bedrijf wil elektrische rijders stimuleren om vooral te laden op momenten waarop veel wind- en zonnestroom beschikbaar is, zodat elektrisch rijden daadwerkelijk groen wordt. Daarvoor biedt het de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract aan. Volgens berekeningen van Zonneplan besparen gebruikers daarmee tot ruim 30 procent aan kosten ten opzichte van traditioneel thuisladen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen