Onderzoek UT: gebruikers onzeker over echtheid phishingmails

Foto: Fraudehelpdesk.nl

Mensen die een nepmail naar de Fraudehelpdesk sturen doen dat vooral omdat ze willen weten of het bericht echt vals is. Ze willen graag vernemen of ze een mail goed hebben ingeschat. Dat blijkt uit onderzoek door Elmer Lastdrager van de Universiteit Twente.

Kantooruren
De resultaten laten verder zien dat potentiële slachtoffers de nepmails vooral doorsturen tijdens kantooruren. Op maandagochtend komen de meeste meldingen over phishingmails binnen. De berichten worden met name doorgestuurd door mannen (57 procent). De meeste valse e-mails zijn geschreven in het Nederlands (78 procent), gevolgd door Engels (16 procent) en Duits (3 procent).

Analyse nepmails
De Fraudehelpdesk werkt samen met de universiteit om meer te weten te komen over phishingmails. De onderzoeker maakt gebruik van het systeem Apate. Dat analyseert e-mails die sinds 2013 bij de landelijke vraagbaak voor alles op het gebied van fraude zijn binnengekomen. In dit bestand ziet u hoe Apate werkt.

The post Onderzoek UT: gebruikers onzeker over echtheid phishingmails appeared first on Fraudehelpdesk.

Bron: Fraudehelpdesk.nl

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden