Online shoppers worden vaker opgelicht

Foto: Publiek domein

Het gebeurt steeds vaker dat mensen die aankopen doen op internet te maken krijgen met oplichting. In 2014 gebeurde dit bij 3,3 procent van de bevolking van 15 jaar en ouder. In 2012 was dit nog 2,7 procent. Het gaat hier om een toename van zo’n 90 duizend extra slachtoffers. De stijging is niet alleen te verklaren doordat steeds meer mensen online shoppen. Ook consumenten die al langer via internet aankopen doen, werden vaker opgelicht. Dat meldt het CBS.

Minder inbraak op e-mail en skimming
Andere vormen van cybercrimedelicten, zoals hacken en identiteitsfraude, zijn afgenomen. In vergelijking met 2012 werden minder mensen de dupe van hackers die inbreken of inloggen op een e-mailaccount. Ook waren veel minder mensen slachtoffer van skimming. Banken hebben de laatste jaren skimmen bemoeilijkt door de magneetstrip op een betaalpas te vervangen door een chip. Ook zijn betaalpassen standaard uitgeschakeld voor gebruik buiten Europa.

Vooral hoogopgeleiden onder slachtoffers
Hoogopgeleiden krijgen vaker met identiteitsfraude en hacken te maken dan laagopgeleiden, ook als er rekening mee wordt gehouden dat ze vaker actief zijn op internet. Dat hoogopgeleiden vaker de dupe zijn van koopfraude komt doordat zij vaker online shoppen.

Cijfers Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk ziet net als het CBS een stijging in de omvang van fraude bij het doen van aankopen via internet. De schade die deze slachtoffers tot nu toe in 2015 bij de Fraudehelpdesk hebben gemeld, is vrijwel gelijk met de totale schade van heel vorig jaar; € 215.558,- in 2015 en € 215.311,- in 2014. Als deze trend doorzet kan dit bedrag oplopen tot € 369.579,- in heel 2015. Dat zou een stijging van meer dan 70 procent betekenen.

Bron foto: Joe Penniston/Flickr.com, CC.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen