Zes organisaties misbruikt in 80 procent valse e-mail

De Fraudehelpdesk werkt samen met de Universiteit Twente om meer inzicht te krijgen in phishingmails. Een analyse van de e-mails levert interessante informatie op. Zo is 80 procent van de valse e-mails de naam van slechts zes ‘afzenders’ gebruikt.

‘Afzender’
In september werden slechts zes bedrijven misbruikt in 80 procent van de valse e-mails: ING, Rabobank, ABN AMRO, Intrum Justitia, ICS en CJIB. Dagelijks duiken nieuwe varianten valse e-mails op uit naam van deze bedrijven.

Taal
78 procent van de valse e-mails is geschreven in het Nederlands, 16 procent is Engels, 3 procent Duits en 3 procent overige talen. Bestonden de mails in het verleden vooral uit gebrekkig Engels of Nederlands, tegenwoordig is het taalgebruik veel beter. Soms zijn ze qua taalgebruik nauwelijks te bestempelen als valse e-mail. Ook de toepassing van afbeeldingen en de huisstijl is veel beter dan jaren geleden. Soms hebben valse e-mails zelfs de naam van de ontvanger in de aanhef. Deze informatie is afkomstig van gehackte websites.

41 procent phishing
Tijdens kantooruren sturen mensen de meeste valse e-mails naar de Fraudehelpdesk, vooral direct na het weekend. In 41 procent van de gevallen is sprake van phishing. De overige mails zijn niet exact te definiëren. Er is sprake van onschuldige spam, phishing of in sommige gevallen malware: kwaadaardige software. 17 procent van de valse mails met bijlagen bevat malware. Meestal (61 procent) gaat het om een afbeelding.

Speciaal systeem
Valse e-mails die burgers en bedrijven naar de Fraudehelpdesk mailen, worden in een special systeem van de Universiteit Twente opgeslagen. Analyse van de gegevens in het systeem geeft meer inzicht in valse e-mails.

Bron foto: Skye Chilton/ Flickr.com, CC BY-NC 2.0.

The post Zes organisaties misbruikt in 80 procent valse e-mail appeared first on Fraudehelpdesk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen