Hoofd ondernemer nog vaak op hol na aanbod uit West-Afrika

Foto: Fraudehelpdesk.nl

Uit (de regio van) Nigeria blijven aantrekkelijke zakelijke voorstellen komen die Nederlandse ondernemers het hoofd op hol brengen. Vaak zal de ondernemer geen mooie deal sluiten, maar blijkt dat hij te maken heeft met een oplichter die uit is op zijn geld. Met een doortrapt verhaal tracht de oplichter zo veel mogelijk binnen te halen.

Doorgaans stellen de West-Afrikaanse oplichters een aantrekkelijk aanbod in het vooruitzicht. Dit kan een grote order zijn bij een bedrijf, maar ook een groot geldbedrag vanuit een loterij of erfenis. Vervolgens worden gedupeerden met onverwachte kosten geconfronteerd. Van het beloofde geld zien ze nooit iets.

Wasmachines voor het Niger Delta Ministry
Een van de recente meldingen van deze fraudesoort bij de Fraudehelpdesk betrof een ogenschijnlijk grote order bij een leverancier van wasmachines. Namens het Niger Delta Ministery (NDM) vraagt een bemiddelaar, ene Jackson Okilo, aan een leverancier uit Oost-Nederland een offerte uit te brengen voor een groot aantal professionele wasmachines. Het zou gaan om een bestelling van zo’n 2,5 miljoen euro in totaal. De medewerkers zijn helemaal in hun nopjes nu er zicht is op zo’n grote opdracht.

Voorwaarde van de deal is dat Jackson commissie krijgt van drie procent, naar eigen zeggen om de douane en binnenlandse transportkosten mee te betalen. Dat mag de pret bij de Nederlanders niet drukken en ze gaan aan de slag met de voorbereidingen voor de klus.

Slordigheidsfoutje
Net op tijd ruikt het Nederlandse bedrijf toch onraad. Waarschijnlijk als een slordigheidsfoutje spreekt Jackson opeens over twee procent commissie in een mail, in plaats van de eerder genoemde drie. Langzaam dringt het tot het bedrijf door dat ze te maken hebben met een oplichter. De verkoopmedewerker van het bedrijf tikt de naam van Jackson in bij Google en vindt al snel verhalen over zijn oplichtingspraktijken. Het bedrijf verbreekt het contact.

Doorgaans sturen oplichters als deze een cheque waarmee de betaling van de bestelling voldaan lijkt. Vervolgens zal gevraagd worden de commissie alvast te voldoen, meestal via slecht traceerbare betaalmethodes als Western Union. Vroeg of laat blijkt de cheque ongedekt en kan de ondernemer fluiten naar zijn geld.

Hoeveel ondernemers wel gedupeerd worden door deze voorschotfraude in niet exact bekend. Bij de Fraudehelpdesk hebben zich in 2015 166 slachtoffers van voorschotfraude gemeld met een totale schade van € 3.127.890,-.

Advies Fraudehelpdesk
Wees altijd voorzichtig als per mail opeens een grote order wordt geplaatst. Zeker als de afzender uit de regio van West-Afrika zegt te komen en in gebrekkig Engels communiceert moeten alarmbellen gaan rinkelen. Google altijd even op de naam van de persoon die zich bij u meldt. Dat kan soms al een hoop ellende besparen. Laat u bovendien geen snelle beslissing opdringen, zeker niet als een groot bedrag gemoeid is.

Bron foto: Bernard Polet/Flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen