Fraudehelpdesk ontvangt binnen een jaar 200.000 valse e-mails

Foto: Fraudehelpdesk.nl

Binnen een jaar tijd heeft de Fraudehelpdesk de 200.000e valse e-mail ontvangen. Melders sturen er gemiddeld zo’n 600 per dag door. Deze getallen laten zien dat mensen graag hun steentje bijdragen aan de bestrijding van nepmails. Ook toont het aan dat de omvang van het probleem van valse e-mails nog altijd enorm is.

Veilig analyseren
Sinds november 2014 werkt de Fraudehelpdesk samen met de Universiteit Twente. De universiteit ontwikkelde het systeem Apate om de grote hoeveelheid phishingmails van de Fraudehelpdesk veilig, digitaal te analyseren. Met het systeem Apate is de Fraudehelpdesk in Nederland de enige organisatie die in staat is om alle varianten van phishingmails in kaart te brengen. De universiteit beschikt met de gegevens uit het systeem Apate over een enorme hoeveelheid data die gebruikt wordt voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied van cybercrime.

Valse e-mail
Onder valse e-mail valt volgens de definitie van de Fraudehelpdesk: phishing, malware en spam. Daarvan is spam de meest onschuldige variant. Het is vooral lastig als je er veel van ontvangt. Bij phishing bevindt zich in de mail vaak een link naar een website, waarop gegevens ingevuld moeten worden. Slachtoffers zitten onbedoeld vast aan een abonnement of criminelen misbruiken de gegevens. Malware bevat schadelijke software die de computer van de ontvanger besmet of versleutelt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen