Liegebeestprijs voor KFC vanwege plofkip

Foto: Hans Olav Lien CC BY-SA 3.0

De restaurantketen KFC is gekozen tot Liegebeest van 2015. Dat maakt Wakker Dier maandag bekend. De organisatie kende de ‘prijs’ toe aan de fastfoodgigant omdat die het publiek zou misleiden.

,,KFC krijgt de prijs omdat zij op haar website ‘Don’t worry, Eat Happy” kakelt dat je je ‘geen zorgen hoeft te maken’, omdat zij zorgen voor ‘goede kwaliteit kip’. Maar KFC gebruikt gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over”, zegt Wakker Dier.

De Liegebeest is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Volgens Wakker Dier misleiden mooie plaatjes en leuzen de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van producten die wel diervriendelijker zijn. Vandaag stelt KFC de verkiezing te betreuren en zich er niet in te herkennen.

Ook enkele melkproducten waren genomineerd voor de prijs, zoals ‘yoghurt Nature’ van Danone en geitenmelk van Melkunie. In de reclames wordt gedaan alsof de dieren buiten lopen, terwijl een deel het hele jaar binnen staat. Inmiddels hebben de zuivelproducenten Danone en Melkunie beloofd de verpakkingen aan te passen en plaatjes van dieren in de wei te verwijderen.

In 2014 ‘won’ de Goudse kaas van supermarkt Plus en het jaar daarvoor ging de dubieuze eer naar McDonald’s vanwege het liegen van plofkippen in kipnuggets.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen