Supermarktketen Marqt wil af van dure imago

De duurzame supermarktketen Marqt wil af van zijn dure imago. Op 1 oktober opent de eerste vernieuwde Marqt op het Gelderlandplein.

De supermarktketen verschuift haar aandacht in de wikels van exclusieve producten naar alledaagse boodschappen.

“We horen dat klanten ons als duur ervaren,” zegt directeur Meike beeren tegen het Parool. Haar vermoeden is dat dit te maken heeft met de aandacht die Marqt geeft aan kostbare producten zoals truffelsauzen, speciale kazen en bijzondere vis.

Dagelijkse boodschappen

In de nieuwe winkel aan het Gelderlandplein gaat dat veranderen. Door het winkeloppervlakte heeft Marqt de ruimte om een experiment uit te voeren. Het bedrijf gaat grotere hoeveelheden dagelijkse boodschappen inslaan. Hierbij moet gedacht worden aan producten als brood, kaas en eieren.

Het aanbod van exclusieve producten blijft gelijk, maar zal minder uitgebreid gepresenteerd worden. Beeren zegt de exacte verhoudingen nog te kunnen noemen, omdat hier nog aan wordt versleuteld. Mede met partners als koffieboeren en melkveehouders.

Efficiëntie

“We kijken dagelijks of we efficiënter kunnen werken,” aldus Beeren. De directeur doelt bijvoorbeeld op lagere transportkosten. Het bestaande assortiment wordt overigens niet goedkoper. Wel zou de prijs nog kunnen dalen als de kostprijs dat ook doet, benadrukt Beeren.

De Marqt zal om die reden nooit zo goedkoop zijn als de gemiddelde supermarktketen. “Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf. Kwaliteit en prijs gaan hand in hand.”

Twitteraars hebben zo hun twijfels bij de ‘nieuwe Marqt’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen