Albert Heijn Doorn eerste dementievriendelijke winkel van Nederland

Het Albert Heijn-filiaal in Doorn mag zichzelf de eerste dementievriendelijke winkel van Nederland noemen. Het personeel is opgeleid in het herkennen van dementie bij klanten.

Bovendien hebben de medewerkers geleerd hoe zij het beste kunnen omgaan met zulke klanten.

‘Meneer, u moet betalen!’

Het initiatief voor een cursus bij de Doornse supermarkt kwam van manager Nico Spierenburg. Spierenburg doet vrijwilligerswerk bij een zorgboerderij en is geïnteresseerd in dementie. Volgens de manager heeft hij een paar keer per week te maken met demente klanten. “Zij vormen een wezenlijk deel van onze klantenkring.”

Lees ook:

Het begon nadat een man zonder te betalen de winkel verliet. Hij werd aangehouden voor winkeldiefstal. “Twee dagen later kwam zijn dochter bij ons,” zegt de manager. Ze vertelde dat haar vader leidt aan dementie. “Dan ga je er op een andere manier naar kijken.”

Rust en oogcontact

De winkelmedewerkers hebben nu geleerd hoe ze om moeten gaan met verschijnselen als mensen die niet betalen, hun pincode vergeten of vier keer om hetzelfde vragen. “Dat moet op een rustige manier,” zegt iemand.” “Je moet goed meedoen en zorgen dat je met z’n tweeën bent. En je moet oogcontact houden, zodat de klant weet dat je er echt voor hem bent.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen