Klanten hotelpas hoeven niet te betalen

Via Vakantieveilingen.nl kochten duizenden mensen vorig jaar een hotelpas. Met de pas krijg je korting op een overnachting. De kopers bleken ongewild vast te zitten aan een abonnement van 300 euro per jaar. De gedupeerden hoeven het bedrag niet mee te betalen.

Dat meldt Vara Kassa in haar uitzending op zaterdagavond. De gedupeerden kregen afgelopen week een mail van Hotelpas.com met daarin een rekening. Zij kochten een tijdelijke voucher via vakantieveilingen.nl voor korting op een hotelovernachting.

Kassa kreeg tientalen mailtjes van consumenten en op Facebook verenigden de gedupeerden consumenten zich in de groep ‘Verlenging Hotelpas’ en de community ‘Slachtoffers Hotelpas’.

Algemene Voorwaarden

Op de voucher, waarvoor mensen rond de 15,- euro betaalden, stond destijds ‘dit abonnement stopt automatisch na een jaar.’ Maar volgens hotelpas.com stond in de Algemene Voorwaarden dat het om een abonnement ging – dat dus stilzwijgend verlengd is en per maand opzegbaar.

Melissa van der Vegt was een van de gedupeerde. ‚’De mail kwam erg dreigend over. Ik ben hier erg van geschrokken’’, aldus Van der Vegt. ‘Aangezien wij geen opzegging van u hebben ontvangen is uw abonnement conform onze algemene voorwaarden verlengd naar een lidmaatschap voor onbepaalde tijd. Aangezien de eerste maandtermijn inmiddels is verstreken verzoeken wij u om het bedrag van 24,92 binnen vijf dagen over te boeken op ons rekeningnummer.’Bij latere opzegging op betaling kan het verschuldigde bedrag oplopen naar49,84 of hoger’’, stond er in de mail van Hotelpas.com.

Consumentenbond

De Consumentenbond stelt dat dit niet mag. “Op de voucher die consumenten via hotelpas.com ontvangen, staat niet dat het om een abonnement gaat. Cruciale informatie over een abonnement mag niet worden verborgen in de algemene voorwaarden.” Consumenten hoeven de verlenging dus niet te betalen.

Het bedrijf ging al eerder de fout in. Ook toen probeerde hotelpas.com mensen te laten betalen voor de verlenging van de pas. En ook toen bleek de overeenkomst nietig omdat dat niet was afgesproken.

De eigenaar handelt volgens Kassa ook uit andere handelsnamen: hotelkaart, hotelmastergoldcard, hotelgoldcard, goldkaart. Ook klanten met andere kortingspassen, zoals Hotel Express International Silvercard, kregen een mail dat ze moesten betalen.

Cyberaanvallen

Volgens eigenaar Willy Stienen zijn er door een ‘systeemstoring onterecht mensen aangeschreven.’ Daarnaast was het bedrijf volgens Stienen slachtoffer van cyberaanvallen. 1500 mensen kregen onterecht zo’n incassomail en kunnen die als niet verzonden beschouwen. De mensen die al betaalden, krijgen hun geld automatisch teruggestort.
De meeste gedupeerden kochten hun voucher via Vakantieveilingen. Dit bedrijf deed in 2013 ook al zaken met Stienen. Vakantieveilingen laat ons weten: “Toen wij begin deze week kennis namen van de handelwijze van hotelpas.com hebben wij het contract met deze partner per direct opgezegd. Met de kennis van nu realiseren wij ons dat wij deze samenwerking eerder hadden moeten opzeggen.”

Vakantieveilingen.nl is inmiddels een juridische procedure tegen hotelpas.com gestart. Dit om het bedrijf te dwingen om de gegevens van aangeschreven klanten van Vakantieveilingen te overleggen. Vakantieveilingen kreeg de afgelopen dagen 1200 vragen en klachten over hotelpas.com.

“Ondanks dat de problemen zijn ontstaan door het handelen van Hotelpas.com, voelen wij ons ook verantwoordelijk voor de ontstane situatie en zullen daarom per individueel geval bekijken hoe we gedupeerden tegemoet kunnen komen.”

Het bericht Klanten hotelpas hoeven niet te betalen verscheen eerst op Nieuws.nl.

Altijd op de hoogte van het laatste Breda Nieuws? Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief en volg ons via Facebook en Twitter.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden