Wij zijn NAC, wij zijn terug

Op zondag 19 november om 20.30 uur zendt FOX Sports de documentaire ‘Wij zijn NAC, wij zijn terug’ uit. Vanuit het gedegradeerde dal volgde GIG creative film production NAC op de voet, op het veld en uiteindelijk naar de pure euforie op het bordes van het stadhuis in Breda.

Nooit eerder vastgelegde beelden in de loods waar de spandoeken worden gespoten, de kleedkamers, maar bovenal van het echte NAC-gevoel en de liefde voor het geel/zwart.

“Toen we begonnen hadden we letterlijk nul voetbalkennis,” vertelt Michiel van de Zandt, creative director van GIG. “Maar NAC gaf ons toch de kans om de serie te schieten. Misschien juist omdat we geen doorgewinterde documentairemakers of voetbalanalisten zijn namen we we shots vaak uit een compleet andere invalshoek,” aldus Van de Zandt. Met flitsende beelden, scherpe edits en een hoog tempo blijft de film spannend tot de laatste minuut.

“De documentaire vertelt in het kort het verhaal van de historische jaren met diepe dalen en hoge pieken die we als club achter de rug hebben.” zegt Jasper Saeijs, marketing- en communicatiemanager van NAC. “Het is erg belangrijk geweest dat Sjoerd Mossou met ons mee heeft gedacht om de verhaallijn uit te zetten. Hij weet als geen ander het NAC-gevoel en de liefde voor de club te omschrijven. Het was een geweldige ervaring om samen met alle partijen op zoek te gaan naar de bron van de enorme euforie die afgelopen zomer bij de promotie loskwam.”  

“Aan de promotie van mei 2017, de ontlading en oceaanvreugde die daarop volgde, is een lange neerwaartse spiraal vol teleurstellingen voorafgegaan,” legt Sjoerd Mossou uit. “Het was cruciaal om juist dát deel goed te vertellen. Alleen op die manier begrijp je de hele geschiedenis. Maar bovenal vond ik het belangrijk dat het een geloofwaardig verhaal werd. Vanuit journalistiek oogpunt moest het niet alleen een blij polonaiseverhaal worden. Daarnaast moest de documentaire recht doen aan de identiteit van NAC.”

Met mooie herinneringen kijkt Van de Zandt terug op de productie: “We vonden het enorm bijzonder om deze film te mogen maken. Met de eerste video: ‘Een avondje NAC’, hebben we een snaar weten te raken bij de achterban. Vanaf dat moment gingen alle deuren open. Zelfs van plekken waar nooit eerder een camera was toegelaten. Zo werden we uitgenodigd in het Supportshome van de Breda Loco’s en legden we de realisatie van het grootste NAC spandoek ooit vast. Ik heb er in één klap 20.000 nieuwe vrienden bij,” lacht Van de Zandt. 

#NACishier

Voor die nieuwe vrienden wil GIG iets terug doen. In de aanloop naar de premiere van de documentaire heeft het productiehuis maar liefst 500 filmposters laten drukken. Voor de echte fans. Er zijn op verschillende plekken in Breda filmposters geplakt. Supporters die graag de poster thuis aan de muur willen hebben, moeten een foto van één van de posters op hun Facebook, Instagram of Twitter tijdlijn plaatsen met de #NACishier. Uit alle posts verzameld onder de #NACishier, pikt GIG de winnaars die een poster kunnen komen ophalen.

De voorpremière van de film ‘Wij zijn NAC, wij zijn terug’ met speciale gasten is te beleven tijdens de Bier & Ballen filmavond op 15 november 20.00 uur in Café de Bommel.

Meer over de promotie

Dossier: NAC Breda
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen