Bureau Up helpt bedrijven om betere beslissingen te kunnen maken

Foto: Prisca Visser

Als Nieuws.nl plaatsen we graag lokale ondernemers in de spotlight. In de rubriek ‘ZZP’er in de spotlight’ gaan we in gesprek met de zelfstandig professionals uit de regio Breda en deze week is dat Hebe Illing van Bureau up.

Eerder spraken we met weddingplanner Martine van der Linden, content specialist Marit Vervaart en professional organizer Lara Hogervorst.

Bedrijven laten groeien door betere beslissingen te laten nemen

Het Bureau Up van Hebe is een kleinschalig bureau dat organisaties helpt het met opzetten en automatiseren van dashboards en rapportages. “Zulke dashboards zijn van super belang om inzicht in al je cijfers, niet alleen financieel, te krijgen en zo betere beslissingen te kunnen maken om je bedrijf te laten groeien.”, zo legt de onderneemster uit. “Die dashboards worden gemaakt in Excel, Power BI of Tableau bijvoorbeeld. Dat ligt maar net aan wat het beste bij de klant past.”

“Vraagstukken die ik meestal krijg van ondernemers of managers gaan vaak over het organiseren van de data, dat het nu nog houtje-touwtje werk is en dat alles ad hoc gaat. In het inzicht zit veel winst voor bedrijven maar ook in het automatiseren.”, vertelt de Bredase ZZP’er.

Wie zijn zoal je opdrachtgevers?

Hebe: “Ik werk met hele mooie bedrijven. Vaak MKB’ers. maar ook zzp’ers en hele grote organisaties zoals een supermarktketen of gemeentes: allemaal kennen ze uiteindelijk soortgelijke uitdagingen en ik ben elke keer weer mega trots als we daarbij kunnen helpen.”, vertelt de Excel expert. “Bedrijven die zelf de mensen, de kennis of de tijd niet hebben om zoiets op te zetten maar wel het grote belang van meer inzicht in de cijfers weten. Ik zeg ‘wij’ want ik werk met een vast team van freelancers.”

“Ik ben een data-nerd die zorgt voor een mooie interface”

Hoe zou jij jezelf willen omschrijven en wat maakt jou onderscheidend? 

“Uiteindelijk vond ik onder andere de lange lijnen in het bedrijfsleven lastig. En de 9-5 mentaliteit. Als zelfstandige deel je dus je eigen agenda in en werk je aan projecten die je zelf kiest. Ik ben dus best een data-nerd, maar ik zorg ook voor een goede en mooie interface. Ik heb dus ook oog voor design, wat soms vergeten wordt in dit vak. Daarnaast heb ik wel een team om me heen om mee te sparren, met verschillende expertises maar geen lange lijnen of hoge vaste kosten – dat merkt de klant ook.”, zo legt de onderneemster uit.

Wat zijn de leuke kanten van je werk als ZZP’er

“Eigenlijk bestaat een groot deel van mijn dag uit puzzelen. Dat is zo leuk! En soms zie ik het werk zelfs een beetje als data-detective: opsporen wat er waar niet goed gaat. De tevreden klanten, het kunnen ontwikkelen als ondernemer en het groeien als bedrijf, geven mij veel voldoening.”, zo vertelt Hebe enthousiast.

Hebe ziet eigenlijk alleen maar voordeel in haar bestaan als zelfstandige. “Ik kies met welke klanten ik werk, wanneer en waar. Ik vind het heerlijk dat ik ’s ochtends eens kan bedenken waar ik vandaag eigenlijk wil werken. En die keuze en de afwisselende omgeving geven me ook weer inspiratie. En ik kan het heel goed combineren met het moederschap; ik heb een dochter van 5.”

“Ik word veel meer uitgedaagd en mijn persoonlijke ontwikkeling staat veel meer voorop.”

Minder leuke kanten of onzekerheden ervaart de Bredase nu niet meer. “In het begin wel hoor. In de opbouw van je bedrijf zit veel meer onzekerheid: natuurlijk over inkomsten maar ook over wat ga ik eigenlijk precies aanbieden, hoe krijg ik klanten, wil ik me op een bepaalde regio richten? Ik ben nu twee en een half jaar bezig en heb een vaste klantenkring opgebouwd die me weten te vinden met hun ‘data-uitdagingen’ en krijg vaak spontane aanvragen voor nieuwe projecten.”

“Contact met andere zzp’ers heeft mij wel heel veel geholpen. Om te weten dat je dezelfde soort uitdagingen tegenkomt als een ander en daar over kunnen sparren met elkaar. Ik werk eigenlijk samen in losse projecten, er is maar 1 klant voor wie ik wekelijks werk doe, dus het is enorm afwisselend. Verder heb ik het idee dat ik als persoon ook veel meer uitgedaagd wordt en dus persoonlijke ontwikkeling veel meer voorop staat. Maar dat is iets waar ik later pas achter kwam en niet iets wat ik bewust voor gekozen heb.”, zo vertelt de ondernemende moeder.

Hoe ziet de toekomst er voor je uit?

“Ik heb altijd mijn interesse gevolgd in combinatie met de behoefte in ‘de markt’. Zo ben ik begonnen als marketing coördinator (12 jaar geleden), heb ik design gedaan, consultancy, ben toen gegroeid naar online marketing (en ik dus alles wilde meten!) en zo bij business intelligence terecht gekomen. Hoe dat over 5 jaar is? Who knows…Ik houd ervan om dat niet te weten.”, zo is de slotanalyse van Hebe.

  • Meer weten? Ga naar de website van Bureau Up.

Op de hoogte blijven van het nieuws uit Breda? Like dan ook onze Facebookpagina, volg ons op TwitterInstagram of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen