In Breda heeft Blind Walls Gallery een unieke manier gevonden om kunst en geschiedenis samen te brengen. Wat begon als een experimenteel project, groeide uit tot een collectie van meer dan honderd muurschilderingen die niet alleen de stad verfraaien, maar ook haar verhalen delen. Het geheim? Een zorgvuldig proces van samenwerking, thema- en locatiekeuze.
Blind Walls Gallery komt voort uit het Graphic Design Festival Breda. In 2014 werd als onderdeel van dit festival vijf muurschilderingen aan de Molsparking in de stad gerealiseerd. Het succes en de positieve reacties inspireerden de oprichters om het project voort te zetten. Elke schildering is gebaseerd op lokale geschiedenis, bijzondere gebeurtenissen of thema's die aansluiten bij de plek waar ze is aangebracht.
Van kale muur tot kunstwerk
De keuze voor de muurschilderingen is geen toeval. De murals brengen de omgeving tot leven door inspiratie te halen uit het verleden, het heden en zelfs de toekomst. "Voor elk project wordt er gekeken naar interessante elementen die in de buurt van de muur hebben afgespeeld. Dat kan een belangrijk persoon zijn, de ondertekening van een belangrijk document of een bizarre gebeurtenis", legt Stein de Bont, projectmanager uit. Dit proces zorgt ervoor dat de schilderingen een diepe verbinding hebben met de stad en haar geschiedenis.
De locatie van de schilderingen speelt hierbij een cruciale rol. "Het oudste geschilderde stadsgezicht van Nederland is een schilderij van Breda. En op dat schilderij zie je ook allemaal prachtige heuvels. Maar je ziet een hele prachtige stadsmuur om de stad heen lopen. En die stadsmuur betekende eigenlijk een soort status. Dat betekende veiligheid, welvaart en handel. Die stadsmuur was toen de tijd ontzettend belangrijk voor de stad. En wij gingen eigenlijk naar de muren in onze stad kijken", zegt De Bont. De stadsomwalling is inmiddels verdwenen, en veel muren in de stad hadden geen waarde meer. Blind Walls Gallery wilde daar verandering in brengen door middel van kunst en het verbeelden van lokale verhalen. "Door middel van streetart, muurschilderingen, willen we die muren weer waarde geven en terugbrengen naar de stad.”
Het kiezen van een thema voor een muurschildering gebeurt dan ook zorgvuldig, maar de definitieve keuze wordt echter niet alleen bepaald door de organisatie van Blind Walls Gallery. Partners die financieel bijdragen en natuurlijk omwonende die elke dag naar het kunstwerken moeten kijken hebben ook inspraak.
Blind Walls Gallery werkt met een breed netwerk van kunstenaars. “Wij cureren de kunstenaars per plek die we beschikbaar hebben. Dus een kunstenaar moet passen bij de locatie, de omwonende en de betrokken partners”, aldus De Bont. Dit betekent dat de kunstenaars zowel lokaal als internationaal kunnen zijn als hij of zij maar een connectie heeft met het thema en dit op een interessante manier kan vormgeven. "Als dat een kunstenaar is uit Argentinië, dan halen we een kunstenaar uit Argentinië. Is dat een kunstenaar uit Breda? Dan werken we met een kunstenaar uit Breda", voegt De Bont toe.
Blind Walls groeit door
Blind Walls Gallery is inmiddels een vast onderdeel geworden van de cultuur van Breda. Daarnaast is het toegankelijk voor iedereen. “Er is geen drempel. Je hoeft geen entree te betalen om de muurschilderingen te kunnen zien. Je kan op eigen initiatief naar buiten lopen en die verhalen van de stad gaan ontdekken in het straatbeeld", zegt De Bont.
Het succes van Blind Walls Gallery lijkt slechts het begin. "Ik hoop natuurlijk dat het nog heel lang gaat bestaan. De stad is nog lang niet vol. We moeten ook bezig zijn om te kijken of we in de randdorpen van Breda iets kunnen doen, zoals in Bavel, Ulvenhout en Teteringen", zegt De Bont. Ook organiseert het jaarlijks evenementen zoals het Blind Walls Film Fest en wordt er gewerkt aan educatieve projecten. Op deze manier hoopt Blind Walls Gallery niet alleen een visuele nalatenschap achter te laten, maar ook toekomstige generaties te inspireren.
Meer weten? Ga naar de webshop, website of kies voor een van de Blind Walls Tours (vanaf maart 2025).
Tekst en foto's door Isa van Gils