The Next Rembrandt op Art Breda

25 apr 2017, 10:03 Cultuur
the next rembrandt
Art Breda
Technologie-specialisten hebben een computer geleerd hoe hij moest denken als Rembrandt. Het resultaat was wereldnieuws omdat het creatieve proces wat zich in het hoofd van Rembrandt heeft afgespeeld anno 2016 door een computer is geleerd. Het resultaat: The Next Rembrandt.
De computer als kunstenaar dus. Geen kopie, maar een originele nieuwe unieke Rembrandt. Nederlands erfgoed als basis voor technologie.
Investeerder Cees Meeuwis heeft het schilderij naar Breda gehaald vanwege de symboliek waar het schilderij voor staat. Historische beelden ontsproten uit technologie en technologie als basis voor creativiteit en erfgoedpresentatie. Meeuwis is verbonden als lid Rvt van het Nieuwe Stedelijk Museum te Breda en vindt The Next Rembrandt een mooi voorbeeld van hoe nieuwe vormen van technologie en erfgoed op een perfecte manier samengaan. Dit past uitstekend bij de stad Breda.

Het proces

Het schilderij bestaat uit 148 miljoen pixels en is gebaseerd op 168.263 onderdelen van Rembrandts schilderijen. Het portret is het resultaat van een complex proces, waar een team van datawetenschappers, ontwikkelaars, technici, en Rembrandt-experts deel van uitmaakte. In meer dan achttien maanden is 150 gigabyte aan digitaal beeld opgeslagen.
De eerste stap in het maken van The Next Rembrandt was het analyseren van alle 346 Rembrandt-schilderijen met een hoge resolutie. 3D-scans en digitale bestanden die verrijkt werden met een deep learning-algoritme. De meerderheid van de gehele Rembrandt collectie bestaat uit portretten – tevens het meest consistente onderwerp. Samen met de Rembrandt-experts is de demografische onderverdeling van de mensen in de portretten bepaald. Hierdoor werd het onderwerp uiteindelijk een portret van een Kaukasische man tussen de dertig en veertig jaar oud, met gezichtsbeharing, zwarte kleding met een witte kraag en een hoed, die naar rechts kijkt. Hierna werden de kenmerken van het onderwerp gecreëerd in de stijl van Rembrandt.
Er werd een softwaresysteem ontwikkeld dat in staat was Rembrandt te begrijpen op basis van zijn gebruik van geometrie, compositie en materialen. Een gezichtsherkenningsalgoritme onderscheidde en classificeerde de meest typische geometrische patronen die Rembrandt gebruikte om menselijke kenmerken te schilderen. Deze principes werden toegepast om de stijl te kopiëren en nieuwe gezichtskenmerken te generen voor het schilderij. Vervolgens werden deze individuele kenmerken verzameld in een compleet vormgegeven gezicht en buste, volgens de verhoudingen die Rembrandt ook gebruikte.
Nadat het 2D-schilderij klaar was, werden diepte en textuur toegevoegd. Met behulp van TU Delft is een hoogtekaart gemaakt om patronen op het oppervlak van doeken vast te stellen. Door pixeldata om te zetten naar hoogtedata, kon de computer de penseelstreken van Rembrandt dupliceren. Tot slot werd een geavanceerde 3D-printer – speciaal ontworpen voor hoogwaardige reproducties van bestaande kunstwerken-gebruikt om het schilderij tot leven te brengen. Uiteindelijk werden dertien lagen UV-inkt over elkaar heen geprint om een realistische schilderij-textuur te creëren.

Partners

Het project is een samenwerking van hoofdsponsor ING, reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, Microsoft en adviseurs van Technische Universiteit Delft, het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.
The Next Rembrandt is van 7 tot en met 14 mei te bewonderen tijdens Art Breda in het voormalig Breda's Museum.