Voorlopig ondernemingsplan voor nieuw museum

01 apr 2016, 11:30 Gemeente
bredamuseum
De projectgroep voor het nieuwe museum, bestaande uit gemeente/Breda’s Museum en stichting MOTI heeft de ambitie, het programma en de relatie met de stad verder uitgewerkt in een voorlopig ondernemingsplan.
Het erfgoedaandeel is in het programma concreter gemaakt in de verhaallijnen zoals Vrede van Breda, Militaire Stad, Kruispunt van Religies, Nassaustad, Innovatieve Stad en Breda en Van Gogh. Het domein van de beeldcultuur is steviger ingebed in de context van de visuele kunsten. Hiermee sluit het nieuwe museum aan bij het provinciaal beleid. Het nieuwe museum plaatst zich in de voorhoede van de huidige trends in de museumsector.

Ontmoetingsplaats voor Breda

In al haar activiteiten legt het museum de link met de actualiteit en is op zoek naar de verbinding tussen heden, verleden en toekomst. Het museum is de ontmoetingsplaats voor de stad. Naast een versteviging in de stad, heeft het museum nadrukkelijk een (inter)nationale reikwijdte met inspirerende en toonaangevende tentoonstellingen en met een accent op beeldcultuur.
Marianne de Bie, wethouder Cultuur: “Een ambitieus plan waarin de samenhang tussen erfgoed en beeldcultuur en de relatie tussen activiteiten met bewoners en samenwerkingspartners goed is verweven. Een plan met visie en een programmering met bijzondere thema’s voor zowel mensen uit de stad als de regionale en landelijke bezoeker. Ik heb er vertrouwen in dat we met de aanwezige energie tot een succesvol en gedragen nieuw museum in Breda komen.”

Off- en online

Het nieuwe museum wil de collecties veel meer zichtbaar maken en gaat daarin samenwerken met instellingen en organisaties in de stad waaronder de Nieuwe Veste, Grote Kerk, KMA en Begijnhof. Daarnaast manifesteert het museum zich online met het digitale museum en interactieve platforms. Het museum legt ook nadrukkelijk de verbinding met bewoners, het culturele veld, ondernemers en onderwijs en betrekt initiatieven uit de wijk bij de programmering. Het museum werkt uiteraard ook landelijk en internationaal samen om grote publiekstrekkers te ontwikkelen en het museum stevig te positioneren.
Paul Frissen, voorzitter Raad van Toezicht MOTI: “Een goed onderbouwd plan. Een vertrouwenwekkend perspectief voor een museum dat de (inter)nationale reputatie van MOTI verbindt met lokaal en regionaal erfgoed. Beeldcultuur als verrassende verbindende schakel”.

Programma

Het tentoonstellingsprogramma bestaat uit actuele onderwerpen, waar mensen zich in herkennen. Een semipermanente tentoonstelling Beelden & Iconen, met drie onderdelen ‘Altijd in Beeld’, ‘Iconen van de stad’ en ‘Hello’ (educatie voor jongeren) en vaste presentaties op erfgoedlocaties waaronder Grote Kerk, KMA en Begijnhof met verhalen van de stad.
Eind maart 2017 opent het museum met de thematentoonstelling ‘Verbeelding aan de macht, politiek is vormgeving’. Deze tentoonstelling wordt samen met partners uit het culturele veld gerealiseerd. In de jaren daarna komen thema’s zoals het migratievraagstuk, de consumptiemaatschappij en de trek naar de stad aan bod.
Naast de tentoonstellingen ontwikkelt het museum educatieprogramma’s voor primair en voortgezet onderwijs en biedt rondleidingen, lezingen, masterclasses, talkshows en symposia aan.

Streefdatum nieuw museum is januari 2017

Het college en Raad van Toezicht van MOTI werken op basis van het voorlopig ondernemingsplan aan een nieuw zelfstandig museum per 1 januari 2017. Na besluitvorming van het ondernemingsplan in commissie Maatschappij op 13 april en de gemeenteraad van 20 april wordt een nieuwe Raad van Toezicht samengesteld. Tot aan januari 2017 wordt er verder gewerkt aan de transitie, organisatiestructuur, depotvoorziening, huisvesting, fondsenwerving en een nieuwe naam voor het museum.