Nieuwe stap in uitwerking spitssluitingen Prinsenbeek

20 aug , 8:05 Gemeente
auto in de file
Pexels (CC0-Public Domain)

Om de verkeersdruk in Prinsenbeek aan te pakken, kondigde de gemeente Breda eerder dit jaar een pilot aan. Na gesprekken met inwoners en ondernemers in Prinsenbeek zijn een paar punten aangescherpt in de uitwerking.

Wethouder Arnoud van Vliet (mobiliteit): “Deze maatregel is bedoeld om de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van het dorp te verbeteren en ruimte te creëren voor toekomstige woningbouw, waaronder woningen in Beeks Buiten.”

Uit eerdere verkeersanalyses blijkt dat ongeveer de helft van het verkeer in Prinsenbeek slechts door het dorp rijdt, zonder dat de rit daar begint of eindigt. Deze drukte zorgt dagelijks voor opstoppingen, verkeersonveilige situaties en slechtere luchtkwaliteit, vooral tijdens de ochtendspits.

Prinsenbeek blijft vanaf Breda bereikbaar

Na de participatieronden met de inwoners en ondernemers in Prinsenbeek is de pilot op een paar punten aangescherpt:

De pilot houdt in dat op doordeweekse dagen tussen 7.00 en 9.00 uur een inrijverbod geldt op vier invalswegen: de Strijpenseweg, Leursebaan, Markweg, en de Halseweg.

Hiermee blijft Prinsenbeek bereikbaar via de Backer en Ruebweg en de Mr. Bierensweg/Valdijk vanuit de A16 en Breda. Deze opzet, een zogenaamd ‘kommetje’, voorkomt volledige afsluiting, maar ontmoedigt doorgaand verkeer effectief.

Ontheffingensysteem

De gemeente handhaaft de afsluiting met camera’s. Inwoners, ondernemers en hun bezoekers vragen eenvoudig ontheffingen aan via een online systeem. Voor bezoekers van ondernemers komt er ook nog een QR-code om de dagontheffing te registreren. De gemeente ondersteunt ondernemers met een communicatietoolkit en organiseert daarnaast extra informatiebijeenkomsten, met speciale aandacht voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.

Gefaseerde handhaving

De handhaving richt zich op gedragsverandering en start met een waarschuwingsperiode van 2 maanden. Zodra de gemeente gaat handhaven, ontvangen mensen eerst een waarschuwingsbrief. Bij een volgende overtreding volgt een boete. We zorgen er daarbij voor dat er voldoende tijd zit tussen de waarschuwing en de boete, zodat iedereen de brief op tijd kan ontvangen.

Monitoring en vervolg

De pilot loopt minimaal een half jaar. In deze periode wordt het effect op verkeersstromen, leefbaarheid en woningbouwmogelijkheden nauwkeurig gemonitord. Ook kijkt de gemeente naar mogelijke ontwijkroutes en of aanvullende maatregelen wel of niet nodig zijn, zoals het invoeren van een avondspitssluiting. Tegelijkertijd werkt de gemeente aan structurele oplossingen, zoals betere fiets- en OV-verbindingen en een mogelijke aanpassing van knooppunt Zonzeel.

Als de pilot succesvol blijkt, kunnen de maatregelen definitief worden ingevoerd. Daarmee zetten we een belangrijke stap richting een veilig, leefbaar en bereikbaar Prinsenbeek, waar woningbouw weer mogelijk wordt.

Meer informatie over de pilot en de planning staat op https://www.breda.nl/pilot-verkeersmaatregelen-prinsenbeek.