“Wij draaien 175 diensten per dag met 150 vrijwilligers”

21 dec 2016, 19:00 Nieuws
sr callcenter
Asja Vossen
Pal achter het Glazen Huis op de Grote Markt staat het stadhuis van Breda. De komende 7 dagen is dit de backstage van 3FM Serious Request. In de Raadzaal op de eerste verdieping zit het callcenter van 3FM Serious Request, 24 uur per dag bemand, variërend van 5 tot 30 vrijwilligers, die alle inkomende plaataanvragen tegen een donatie aannemen.
Renske Meijer, projectleider vanuit het Rode Kruis voor 3FM Serious Request, is verantwoordelijk voor mobilisatie en alle vrijwilligers die zich tijdens de actieweek inzetten voor 3FM Serious Request. Ze is een jaar bezig met de voorbereidingen. Tijdens deze week komt alles samen. “Het is een groot evenement. Die mobilisatie begint zodra de Stille Ramp bekend is. We starten dan met het ontwikkelen en voorbereiden van de 3FM Serious Request-gastlessen en -lespakketten die we vanaf september voor scholen beschikbaar stellen.”

Mix van vrijwilligers

Tijdens 3FM Serious Request zet het Rode Kruis zo’n 550 vrijwilligers in. “Dat zijn onder andere de vrijwilligers die bij de chequebox en het 3FM Serious Request callcenter worden ingezet. Ook staan er vrijwilligers bij de brievenbus en lopen er vrijwilligers op de Grote Markt om donaties te ontvangen, ... En dat allemaal om ons te ondersteunen.” De vrijwilligers die ons helpen zijn een mix van vaste vrijwilligers die we elk jaar terugzien en nieuwe mensen die het leuk vinden om zich in te zetten voor 3FM Serious Request, zoals Brenda Tholens uit Zoetermeer. “Ik heb me opgegeven omdat ik dat eigenlijk al jaren van plan was en het past precies tussen mijn normale werkzaamheden.” Brenda vindt 3FM Serious Request niet alleen een mooie actie. “Ik vind ook dat je je moet inzetten voor andere mensen.”

Climax op zaterdag

De hele week werkt het Rode Kruis samen met haar vrijwilligers toe naar de climax op 24 december. Dan wordt ook de cheque gepresenteerd. Ook het 3FM Serious Request callcenter bouwt daarin op. “De eerste dag zijn we begonnen met 5 vrijwilligers en langzaam schalen we op naar 35 op de laatste avond”, vertelt Renske. In de rest van Nederland zitten dan nog eens extra 250 vrijwilligers te bellen bij onze callcenters. “Uiteindelijk zijn er tijdens de eindshow zo’n 300 mensen donaties aan het opnemen.”

24-uurs dienst

In het 3FM Serious Request callcenter wordt gewerkt met 24-uurs diensten. ’s Nachts zitten er 5 vrijwilligers. Gedurende de dag zijn dat er 10, 15, 20 of op piekmomenten 30 die donaties aannemen van mensen die een plaat willen aanvragen. Alles wordt genoteerd, ook of er een speciale reden is om een plaat aan te vragen. De 3FM-redactie bepaalt uiteindelijk wie er wordt teruggebeld.

Ontroerende gesprekken

Soms levert een telefoongesprek een ontroerend momenten op. Zoals bij Susan Aukema, die samen met haar twee zussen 2 dagen bij het callcenter werkt. “Ik had een vrouw aan de telefoon die vertelde dat het liedje wat ze aanvroeg haar begrafenisliedje wordt. Ze weet dat ze snel komt te overlijden door een medische misser. Haar erfenis gaat ook helemaal naar het Rode Kruis.” Of de school uit Drenthe die Roos Aukema aan de telefoon kreeg. “Groep 6, 7, 8 had een sponsoractie paalzitten georganiseerd. Daarmee hadden ze 763 euro opgehaald. De leraar was supertrots op zijn klas.”
Brenda kreeg een mevrouw aan de telefoon die er alles aan ging doen om Gerard van Maasakkers in de uitzending te krijgen. “We hebben zelfs samen een stukje gezongen om er achter te komen wie ze bedoelde want ik kende hem niet. Ze heeft 25 euro gedoneerd en gaat hem bellen om te kijken of hij kan optreden. Die mevrouw vindt dat hij in het Glazen Huis moet optreden, nu het in Breda staat.” Of dat lukt, ligt aan de regie. Die bepalen wie er in het Glazen Huis komt.

Ook aan de slag als vrijwilliger bij 3FM Serious Request?

Dat kan. De enige voorwaarde is dat je 21 jaar oud bent. “En je moet een vlotte babbel hebben en weten hoe je met een computer moet omgaan. Verder hebben we geen selectieprocedures om te kijken of je geschikt bent.”
Het maakt niet uit of je uit de regio komt waar het Glazen Huis op dat moment staat, of ergens anders uit Nederland. “Vrijwilligers komen van overal. Zo is er nu iemand uit Friesland, de drie zussen komen uit Amsterdam, Barbara komt uit Zoetermeer… We hebben altijd een vast groepje dat we terug zien en dat groeit met de jaren. Maar de meesten mensen komen wel uit de regio.” Kijk op www.rodekruis.nl/actieweekvrijwilligers
voor meer informatie over hoe je vrijwilliger kunt worden.