Deze week startte de 2e Challenge ‘Gezond 100’. De organisatie is in handen van zorgorganisaties, onderwijs, ondernemers en de Gemeente Breda die samenwerken in een werkgroep ‘Werkend Leren’. Amphia, Thebe, Surplus en de gemeente presenteren in een pitch hun concrete vraag aan de leerlingen en studenten.
Daarna gaan ze in groepen aan de slag met het door hen gekozen vraagstuk. Ze werken 21⁄2 maand aan innovatieve én praktische oplossingen. In deze periode kunnen ook ondernemers of andere professionals aanhaken en meewerken aan de oplossing. De groepen presenteren hun resultaten in december.
Deelnemers en partners
De leerlingen en studenten die dit jaar deelnemen aan de Challenge ‘Gezond 100’ komen van de volgende opleidingen: Newman (Vmbo en HAVO), Curio (Vmbo en MBO) en Avans Hogeschool. De zorgpartners Amphia, Surplus, Thebe en daarnaast de gemeente brengen ieder een vraagstuk in.
- Amphia vraagt ‘Hoe kan E-health helpen bij effectieve communicatie tussen zorgaanbieder en patiënt?’.
- Surplus stelt de vraag: ‘Hoe dienen jongeren te worden betrokken zodat ze gezond in de maatschappij blijven staan?’
- Thebe daagt de leerlingen en studenten uit met de vraag: ‘Op welke manier kunnen verschillende generaties elkaar beter vinden in de digitale wereld ?’
- En tenslotte brengt de gemeente de volgende vraag in: ‘Wat moet de gemeente doen zodat ouderen zelf aan hun gezondheid blijven werken’.
De werkgroep Werkend leren is organisator van de Challenge. Bij de Challenges gaat het vooral om (nieuwe) vormen van samenwerking en in het algemeen het stimuleren van innovatie.
Sticker je gezond
In 2019 zijn de eerste ervaringen opgedaan in een challenge waarbij de deelnemende leerlingen en studenten van voortgezet onderwijs, Mbo en Hbo in gemixte groepen samenwerkten. Deze manier van werken is door de deelnemers als heel positief ervaren. Het wedstrijdelement gaf daarbij nog een extra stimulans.
Dit jaar gaat meer aandacht naar het toewerken naar (een prototype van) het eindproduct door het intensiever betrekken van zorgprofessionals en ondernemers. In 2019 kwam ‘Sticker je gezond’ als winnaar uit de Challenge. Dit idee richtte zich op het aanbieden van productinformatie om zo mensen bewust te maken van wat eten van (on)gezonde voeding betekent.