Maria Roosen geeft de Grote Kerk Breda kleur

Foto: Rabo Kunstcollectie

Internationaal bekende kunstenaar Maria Roosen brengt vanaf 14 april de kracht van kleur terug met haar werk.

Voor de oplettende bezoeker zijn ze nog steeds zichtbaar in de lichte, bijna serene Grote Kerk Breda: fragmenten van de diepe kleuren die ooit het rijke interieur sierden. Bijna vijf eeuwen geleden verdwenen ze onder een witte kalklaag toen de kerk na de Tachtigjarige Oorlog in protestantse handen viel. Maria Roosen brengt de kleur terug met haar solopresentatie RE-BELLE.

Poëtisch

Maria Roosen opent de tentoonstellingenreeks ‘Nieuwe perspectieven’, een jaarlijkse solopresentatie van een hedendaagse kunstenaar die met diens werk een dialoog aangaat over de gelaagde verhalen van de kerk. Ook gaat de kunstenaar de dialoog aan met thema’s die zich op een natuurlijke wijze tot het monument verhouden; leven, dood, vergankelijkheid, geloof, spiritualiteit, duurzaamheid maar ook bijvoorbeeld censuur of geweld.

‘Tools for feeling’ noemt Maria Roosen (Oisterwijk, 1957) haar sculpturen, aquarellen en tekeningen: gereedschap om gevoelens mee uit te drukken. Die gevoelens zijn voor iedereen herkenbaar en worden opgeroepen door wezenlijke menselijke ervaringen: het wonder van vruchtbaarheid, geboorte en leven, de kleur en kracht van groei en bloei, de energie van liefde en ontmoeting, maar ook het proces van rouw en verlies. Terugkerende motieven in haar werk zijn onder meer trossen bessen, melkkannen, bouwstenen, halskettingen en rozenkransen, ladders en borsten. Ze werkt graag met glas, een materiaal dat van nature een zekere vloeibaarheid en transparantie heeft. Maar ze gebruikt ook hout, textiel en andere materialen. Haar werk is poëtisch, verwijst vaak met een knipoog naar het alledaagse, maar verheft zich er ook boven. Zo verbindt ze uiteenlopende associaties en emoties – schijnbaar luchtig maar altijd met een diepere laag – aan haar werk.

RE-BELLE, de kracht van kleur

Met RE-BELLE reageert Roosen met haar poëtische, krachtige en rebelse werken op de monumentale ruimte van de kerk en de bijzondere verhalen en symboliek die sinds eeuwen in de Grote Kerk Breda aanwezig zijn. Ze brengt de kracht van kleur weer terug in het monument. Zo combineert ze in haar installatie ‘Fruits of Love’ in de Prinsenkapel – boven de grafkelder van de Nassaus, de voorvaderen van onze koninklijke familie – gekleurd glaswerk met verse granaatappels en citroenen die gaan verkleuren en verschrompelen in de tijd en zo de vergankelijkheid van het leven tonen.

Ook presenteert ze ‘Shelter 2’, een installatie waarin je als in een Baboesjka kan schuilen. Een plek om je even terug te trekken, voor rust en bezinning. Deze kapel voor één persoon is aan de buitenkant zwart gebrand en van binnen onbeschilderd hout; warm, natuurlijk en beschermend.

In de solopresentatie vormt de ‘Shelter 2’ een duo met ‘Turn Magdalena Turn’: eenzelfde soort cocon met banen van kleur en gefreesde lijnen die langs het ‘lichaam’ naar beneden golven, verwijzend naar hoe Maria Magdalena, de vrouw die een van de discipelen van Jezus en misschien ook zijn geliefde en weldoener was, vaak wordt afgebeeld: met lang, loshangend haar. De tegenstelling tussen beide sculpturen vormen een mooi contrast tussen rouwen, naar binnen gericht zijn, en hoop, gericht op de buitenwereld. Thema’s die ook al eeuwenlang in de geschiedenis van de Grote Kerk Breda een rol spelen.

  • RE-BELLE is te zien van zondag 14 april tot en met zondag 25 augustus 2024 in de Grote Kerk Breda. De solopresentatie is gratis toegankelijk.

De solopresentatie RE-BELLE in de Grote Kerk Breda wordt mede mogelijk gemaakt door de Rabo Kunstcollectie en de Rabobank Breda Amerstreek.

Over Maria Roosen

Maria Roosen studeert aan het Moller Instituut (1976-1981) in Tilburg en aan de kunstacademie (1981-1983) in Arnhem. Werk van Roosen was te zien in onder meer Vleeshal (Middelburg), Yokohama Triënnale (Yokohama, Japan), Singer Laren, Kunsthal KaDe (Amersfoort), Museum Dhondt Dhaenens (Deurle, België), het Groninger Museum, Museum van Hedendaagse Kunst (Gent), Museum Voorlinden (Wassenaar) en het Rijksmuseum Amsterdam. Samen met Marijke van Warmerdam en Marlene Dumas vertegenwoordigde Maria Roosen Nederland op de Biënnale van Venetië in 1995. Tijdens RE-BELLE in de Grote Kerk Breda toont Saatchi Gallery in Londen t/m 14 mei en Kasteel het Neijenhuis t/m 7 juni ook werk van Roosen.

Foto: Sanne de Wilde

Over de Grote Kerk Breda

Met indrukwekkende grafmonumenten, gewelf- en muurschilderingen en beeldhouwwerken was de Grote Kerk Breda niet alleen een plek waar religie centraal stond. Het was ook een plek van kunst, politiek en sociale innovatie. De kerk is nu een plek waar je ruimte en tijd kan beleven en waar we de verbeelding van het verleden verbinden aan de verbeelding van makers van nu. Een plek waar geschiedenis en (actuele) kunst en cultuur samenkomen, een cultureel en sociaal-maatschappelijk podium en een ontmoetingsplaats. Een huis van verhalen, waar we onze bezoekers graag uitnodigen om met de kennis van nu te kijken naar de bewogen en rijke geschiedenis van de Grote Kerk Breda.

Openingstijden Grote Kerk Breda

Maandag t/m zaterdag: 10 – 17 uur
Zondag: 13 – 17 uur.
Tip: De kerk is soms gesloten i.v.m. evenementen. Check voor een bezoek altijd eerst de website: grotekerkbreda.nl

Voor uitgebreide informatie en het volledige programma, zie: www.grotekerkbreda.nl/agenda.


Schrijf je in voor De Breda Nieuwsbrief van Breda Nieuws & De Breda App (zie linkedin)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen