Nationaal Cyber Security Centrum zelf misbruikt door oplichter

Foto: Fraudehelpdesk.nl

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) waarschuwt voor oplichting die onder de naam van deze organisatie wordt gepleegd. Mensen zijn telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als medewerker van het NCSC. Doel van het telefoontje was waarschijnlijk om vertrouwelijke informatie te bemachtigen en vervolgens geld afhandig te maken.

Microsoft
De werkwijze die de oplichter toepast lijkt sterk op die van de zogeheten Microsoftbellers. Hier doen personen zich telefonisch voor als medewerker van deze softwarereus. Doel is vaak om geld afhandig te maken. Deze manier van oplichting wordt ook wel social engineering genoemd.

Menselijke aspect van beveiliging
De criminelen achter deze praktijken maken misbruik van de menselijke aspect van beveiliging. Wachtwoorden hebben natuurlijk alleen nut als de eigenaar ervan ze niet aan derden geeft. Vaak hangen de oplichters een sterk en aannemelijk verhaal op, waardoor de gedupeerde gevoelige informatie prijsgeeft.

Verzamelen informatie
Voordat de kwaadwillende het telefoontje pleegt, verzamelt hij eerst informatie over het slachtoffer. Dit helpt hem een overtuigend verhaal te vertellen. Oplichters gebruiken zoekmachines als Google, sociale netwerksites als Facebook en andere informatiebronnen op het internet. Het is vaak eenvoudig mailadressen en telefoonnummers te verzamelen.

Advies
Het NCSC benadrukt dat mensen alert moeten zijn. Het NCSC zal burgers ook nooit individueel benaderen om hulp op afstand te bieden en daarbij gebruikers te vragen om individuele gegevens te delen en software te installeren.

Bron foto: Intelligence Community Comprehensive National Cyber-security Initiative/Flickr.com, CC BY-NC 2.0.

The post Nationaal Cyber Security Centrum zelf misbruikt door oplichter appeared first on Fraudehelpdesk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen