Supermarktketen
Jumbo zwicht dit jaar voor de discussie rond Zwarte Piet. Op de verpakkingen van de eigen pepernoten, schuimpjes, speculaas, chocolade en andere Sint-producten staan dit jaar Witte Pieten.
Nooit iedereen tevreden
Jumbo zegt het moeilijk te vinden een oplossing te bieden waarmee iedereen tevreden is. Dit jaar geeft de supermarkt toe aan de anti-Pietgroeperingen. “In 2015 zullen op onze verpakkingen en winkelcommunicatie zowel donkere als lichte Pieten te vinden zijn”, zegt de winkelketen tegen Nieuws.nl. “Hiermee volgen wij het Sinterklaasjournaal dat als kinder-autoriteit op dit gebied deze toon heeft gezet.”
Nog niets over bekend
Het Nederlandse Sint- en Pietengilde loopt minder warm voor de ‘oplossing’ die Jumbo biedt. “Wij vinden het jammer dat Jumbo zich met haar mening verschuilt achter het Sinterklaasjournaal en daar dus zelf niet over nadenkt”, zegt woordvoerder Marc Giling. “Hiermee geven ze dat journaal een status die het niet heeft. Het is niet eens bekend of het Sinterklaasjournaal dit jaar dezelfde figuren uit de kast haalt, of teruggaat naar traditionele Zwarte Pieten.”
Vorig jaar kreeg Albert Heijn flink wat negativiteit over zich heen toen er alleen maar ongeschminkte Pieten naar voren werden gebracht in reclamecampagnes. Jumbo maakte enkel gebruik van zwartgekleurde Pieten, waar de supermarkt op social media voor werd geprezen. Albert Heijn zag zich genoodzaakt in een landelijke advertentie uitleg te geven voor het censureren van Zwarte Piet.
Reageer: maakt jou de verpakking iets uit?