Aanhoudende overlast van valse winacties

Foto: Fraudehelpdesk

Malafide bedrijven blijven e-mailgebruikers bestoken met winacties, waarin ze ongevraagd het beeldmerk van grote bedrijven misbruiken. Een greep uit de bedrijven uit de maand oktober die hiermee geconfronteerd zijn: Ikea, Praxis, Albert Heijn, Jumbo, Coop, Leenbakker, NS en Nuon. Mag dat zomaar, zo’n mail met een winactie sturen?

Win een Albert Heijn waardebon! Win een Ikea cadeaukaart! En: Gefeliciteerd! Jouw emailadres is geselecteerd! Dat zijn de kreten waarmee de nieuwsgierigheid van ontvangers de e-mails met dit soort winacties wordt geprikkeld. Vaak wordt de indruk gewekt dat u al iets gewonnen heeft. Als u op een link klikt wordt u naar een site geleid waar u wordt gevraagd allerlei persoonlijke informatie in te vullen. In andere gevallen meldt u zich ongemerkt aan voor een SMS-dienst met hoge abonnementskosten. (Zie voor voorbeelden onderaan dit bericht).

Mag dat zomaar?
De vraag of het toesturen van een e-mail met een winactie is toegestaan valt uiteen in de volgende deelvragen:
– Mag het bedrijf achter de mail mij wel (zomaar) een mail sturen?
– Is het toegestaan mij te lokken met een prijs om vervolgens een abonnement te verkopen?
– Mag een bedrijf zomaar het beeldmerk van een ander bedrijf gebruiken?

Mag het bedrijf achter de mail mij wel een mail sturen?
In principe is het verboden in Nederland om spam te versturen. Een bedrijf mag u alleen een e-mail sturen als u daar toestemming voor heeft gegeven of in het verleden al zaken met ze hebt gedaan. U moet dan wel in de gelegenheid zijn u uit te schrijven. Helaas hebben schimmige afzenders lak aan dit soort regels. Wanneer u zich bij de ene uitschrijft zijn uw gegevens mogelijk al doorgegeven aan een andere partij en blijft u de mails ontvangen. Maar vaak zal zelfs blijken dat de uitschrijflink helemaal niet werkt en u juist bevestigt dat uw e-mailadres actief is en het voor de afzender aantrekkelijker wordt nog meer mails op u af te vuren.

Is het toegestaan mij te lokken met een prijs om vervolgens een abonnement te verkopen?
In de wet zijn verschillende bepalingen opgenomen waar reclamecampagnes en abonnementsdiensten aan moeten voldoen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet hier op toe. Zo staat in de lijst van oneerlijke handelspraktijken bijvoorbeeld dat ‘een consument zich een goed beeld moet kunnen vormen van het product dat hij koopt of de dienst die hij afneemt. De aanbieder die het product of de dienst aanbiedt mag dus geen onjuiste informatie geven of informatie geven die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden (…).’ De Reclame Code Commissie oordeelde in augustus nog dat een mail met een nepwinactie met de naam van Jumbo in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.

Mag een bedrijf zomaar het beeldmerk van een ander bedrijf gebruiken?
Op een naam en het logo van een bedrijf berust copyright waardoor een ander bedrijf dit niet zomaar maar gebruiken. Dit zou dus een reden zijn voor bedrijven die met nepacties worden geconfronteerd om de afzenders aan te pakken. Of dit ook gebeurt is niet bekend. Vooralsnog nemen veel bedrijven op hun website afstand van de ongevraagd verstuurde e-mails, zoals bijvoorbeeld Praxis en Douwe Egberts. Ook melden ze hoe consumenten echte acties van nep kunnen onderscheiden.

Advies
De Fraudehelpdesk raadt af om aan dit soort acties deel te nemen die via e-mail worden verspreid. Vaak kunt u op de site of officiële Facebookpagina van een bedrijf ook acties vinden om aan deel te nemen. Dan weet u in ieder geval dat u niet zomaar aan een ongewenst abonnement vastzit.

 

Zie hier een aantal voorbeelden van de winacties die de Fraudehelpdesk heeft ontvangen:

Ikea:

De NS:

Jumbo:

Leenbakker:

Nuon:

Coop:

Albert Heijn:

The post Aanhoudende overlast van valse winacties appeared first on Fraudehelpdesk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen