85 procent van de consumenten tracht voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden. Maar gezonde ambities worden vaak niet gerealiseerd. Zo
eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit.
De gezondheidshype is meer dan een trend concludeert ING Economisch Bureau in het deze week uitgebrachte Themavisie Food ‘Een gezonde toekomst’.
Vooral jongeren en ouderen willen gezonder eten
De wil om gezonder te eten is bij veel Nederlanders aanwezig. Ruim veertig procent van de Nederlanders is bereid iets meer te betalen voor gezonde voeding. Vooral jongeren zijn door social media zich meer en meer bewust wat voor ingrediënten in producten worden toegevoegd door technologische snufjes. De vergrijzing en toenemende kans op welvaartsziektes speelt een rol bij de ouderen. 85% van de consumenten tracht voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers waar mogelijk te vermijden. De nieuwe Richtlijn Goede Voeding van de Gezondheidsraad schetst de kaders van een gezond voedingspatroon, maar de weg daarnaartoe blijkt hobbelig. Zo eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit.
Grotere rol voor sociale media en health apps
De informatiebehoefte van de consument verandert. Dirk Mulder, ING Sectormanager Food: “Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken”. De meeste consumenten vertrouwen de informatie op een voedingsetiket niet. Met mobiele internet, sociale media en de vele health apps bepalen steeds meer consumenten zelf wat gezond is. Discussies over gezond eten worden door op een groter platform gevoerd.