CBR bezorgd om niveau kandidaten

23 sep 2017, 10:16 Nieuws
snelweg auto
Publiek domein
Volgens de laatste cijfers van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) is het niveau van rijexamenkandidaten bijzonder slecht. De helft van de examenkandidaten zakt dan ook bij hun eerste poging.
De examinatoren van het CBR slaan alarm en worden daarin gesteund door de Vereniging Rijschool Belang, de Federatie Autoschoolmanagement en de Bovag. Deze organisaties hebben een brandbrief gestuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu en daarin hun zorg uitgesproken.
Voor het halen van je rijbewijs moet vaak diep in de buidel getast worden; de kosten kunnen hoog oplopen. De laatste jaren worden daarom vaak totaalpakketten aangeboden; voor een vooraf afgesproken bedrag en (beperkt) aantal lessen haal je je rijexamen, vaak ook nog met een zogenaamde "slagingsgarantie". Deze speciale acties dragen niet altijd bij aan het niveau van de rijexamenkandidaat, zo is gebleken. Bijkomend nadeel is, dat de wachttijden voor een herkansing van het praktijkexamen hoog oplopen.
Volgens het CBR rijdt de helft van de kandidaten niet veilig en is daarom nog niet klaar voor het halen van het rijbewijs. VRB-voorzitter Peter van Neck meldt, dat er soms kandidaten komen opdraven voor een rijexamen, die maar vier rijlesuren achter de rug hebben. Dat dit niet wenselijk is en anders moet, zal duidelijk zijn. Daarom pleit het CBR voor goede rij-instructeurs en gedegen opleidingen.
Via een campagne op social media gaat het CBR volgende maand samen met de brancheorganisaties tips geven, die gericht zullen zijn op het nemen van genoeg lessen en een goede voorbereiding op een rijexamen.
Als je je rijbewijs wilt gaan halen, loont het om vooraf te onderzoeken welke rijschool een goede naam heeft en mooie (gezonde) slagingspercentages heeft. Laat je niet verleiden tot de aanschaf van een totaalpakket tegen een bodemprijs; dit zou de kwaliteit niet ten goede kunnen komen. Want laten we wel wezen: niemand krijgt zijn rijbewijs bij aankoop van een pakje boter.