Even knippen en plakken en klaar is de gegevenshengelaar

23 okt 2015, 15:12 Nieuws
fraudehelpdesk
Fraudehelpdesk.nl
De personen die valse e-mail versturen gaan lang niet altijd nauwkeurig te werk. De mails zitten vaak vol met grote en kleine taalfouten en zijn meestal lelijk opgemaakt. Afgelopen dagen ontving de Fraudehelpdesk mails die wel heel gemakzuchtig in elkaar waren gezet.
Donderdag 22 oktober verscheen een mail in onze speciale inbox voor valse e-mails met daarin de naam van creditcardmaatschappij ICS Cards. In het bericht staat een smoes om u op een link te laten klikken. Zogenaamd moet u ‘een activiteit controleren’. Er wordt bovendien gedreigd uw account op te schorten. Het onderwerp van de mail: Account geblokkeerd.
ics 2 22 10
Een dag later ontving de Fraudehelpdesk een mail zogenaamd van SNS Bank. Wat bleek? De tekst van deze mail komt volledig overeen met die van de mail van ICS Cards een dag eerder. Er staan dezelfde kromme zinnen in en de boodschap is gelijk. Zelfs het onderwerp van de mail is hetzelfde.
sns bank 23 10
Het enige dat ze wel hebben veranderd zijn de links in de mail en het logo van het bedrijf waarvan ze de naam misbruiken. Ook hebben ze een ander adres gebruikt als afzender.
Wel hebben de makers van de mail een domme fout gemaakt. De onderkant van de mail (de zogeheten footer) zijn ze vergeten te vervangen. Hierdoor staat onder de mail die van de SNS Bank zou zijn ook de gegevens van ICS Cards.
(Vreemde zinnen of woorden zijn door de Fraudehelpdesk met rood aangegeven).