1. Van 110 naar 160 treinritten per dag over de HSL
Op dit moment rijden er 64 treinen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanuit Rotterdam gaan 32 ritten door over de HSL naar Breda. Daarnaast rijdt Thalys 14 treinen per dag van Amsterdam naar Brussel, Parijs en Lille. Als je dit optelt, maken 78 treinen in totaal 110 treinritten per dag in enkele richting.Als ook de treindienst tussen Den Haag en Eindhoven via de HSL gaat rijden, zijn dat er 126. Wanneer ook de huidige IC Brussel via de HSL gaat rijden en de Eurostar erbij komt, worden dit in totaal 160 treinritten per dag in elke richting. Dit zijn straks 320 passagiersritten per dag over de HSL. In de toekomst kunnen de nieuwe intercity's op dit traject 200 km/uur. Dat is naar verwachting vanaf 2021. (* TB: tekst na rekenfoutje aangepast)
2. Ruim 1 miljoen mensen per kwartaal met de Intercity direct
Sinds eind vorig jaar verkoopt NS reizigers méér dan 1 miljoen toeslagen per kwartaal voor
Intercity direct. Deze toeslag geldt alleen voor het traject Schiphol-Rotterdam via de HSL. Het aantal reizigers op Intercity direct was eind 2015 gegroeid met 30% ten opzichte van eind 2014. Dit komt door de verdubbeling van het aantal treinen op dit traject, een jaar eerder dan gepland. Er rijdt nu elk kwartier een trein in beide richtingen.
Foto: Intercity direct: nu een miljoen reizigers per kwartaal tussen Amsterdam en Rotterdam
3. Thalys vervoerde 2,4 miljoen reizigers in 2015
In 2015 zijn ruim 2,4 miljoen reizigers met Thalys vervoerd over de HSL. Dit is ongeveer 5% meer dan in 2014. Samen met de reizigersaantallen van IC direct waren er in 2015 ongeveer 6,5 miljoen klantreizen over de HSL.
4. In 2:53 uur in Brussel zonder reservering of toeslag
Wie een ticket koopt voor
Intercity Brussel en reist van of naar Amsterdam mag zonder toeslag meereizen met Intercity direct tot Rotterdam en daar overstappen op de IC Brussel – even het perron oversteken. Dit scheelt een half uur reistijd (2:53 uur reistijd in plaats van 3:23).
Foto: Intercity Brussel op Amsterdam Centraal
5. Thalys kiest ook voor een gewone intercityverbinding met Izy
De Franse spoorvervoerder Thalys, bekend van de hogesnelheidstreinen in Nederland, ziet ook dat de klant wil kunnen kiezen tussen snel of flexibel reizen. Sinds 1 april bieden zij daarom ‘Izy’ aan, een trein tussen Parijs en Brussel. De trein rijdt ruim een uur langzamer op dit stuk dan Thalys. De trein rijdt deels over het gewone spoor, daarmee ga je goedkoper naar Parijs.
Foto: Thalys biedt nu via Izy ook een flexibele treinverbinding tussen Brussel en Parijs
6. Eerste NS-machinisten opgeleid voor Eurostar
De
Eurostar treinen testen sinds 29 april in Nederland. Deze treinen zijn bijna 400 meter lang en er kunnen per rit 900 passagiers mee. De eerste zes NS-machinisten zijn geslaagd voor hun Eurostar rijexamen. Zij rijden nu al op deze trein en hebben daarvoor in Londen een opleiding gevolgd. Eurostar rijdt straks met ongeveer acht tot tien NS-machinisten, 16 tot 20 NS-treinmanagers en aanvullend Nederlands cateringpersoneel. Bij NS werken nu al dagelijks tientallen collega’s op de HSL treinen tussen Rotterdam, Parijs, Brussel en Amsterdam. Dit worden er straks dus nog meer.
Bronnen: Kabinetsreactie Fyra , 38e Voortgangrapportage HSL Zuid , Nieuwsbericht 'Eerste testkilometers Eurostar , persbericht lancering Izy