Door de krapte op de arbeidsmarkt en omdat er steeds minder brieven worden verstuurd is het volgens PostNL noodzakelijk om minder vaak post te gaan bezorgen. Daarvoor is wel een wijziging van de postwet nodig, zegt topvrouw Herna Verhagen van het concern in een toelichting op
de jaarcijfers .
‘Als we de post bereikbaar en betrouwbaar willen houden moeten we zo snel mogelijk in plaats van ‘vandaag op de post, morgen bezorgd’ naar ‘vandaag op de post, binnen twee dagen bezorgd’ en op termijn ‘binnen drie dagen bezorgd’. In heel veel Europese landen gebeurt dit al,’ stelt Verhagen. Daarbij moet voor urgente post wel een uitzondering gemaakt worden. Twee tot drie keer per week post sluit volgens de bestuursvoorzitter ook beter aan bij de behoefte van de consument. ‘Twintig jaar geleden ging een postbezorger naar elk huis om brieven te bezorgen. Vandaag de dag slaan ze zeven huizen over en hebben ze weer drie huizen post en dan slaan ze weer zeven huizen over. Nu lopen wij nog steeds vijf dagen per week door elke straat en dat is omdat we moeten voldoen aan de regels die in de postwet staan,’ legt Verhagen uit.
Moeilijke markt
PostNL verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar moeilijk blijven. Het bedrijf waarschuwde vorige maand al voor een lagere winst door een tegenvallende pakketstroom. PostNL blijft ‘alle nodige maatregelen nemen’ om de resultaten te verbeteren, stelt Verhagen. Naar verwachting komt de winst in 2024 uit tussen de 80 miljoen en 110 miljoen euro. Dat is het resultaat voor aftrek van rente en belastingen. Vorig jaar kwam deze winst uit op 92 miljoen, tien procent meer dan in het voorgaande jaar.
De omzet kwam in 2023 uit op 3,1 miljard euro, 1 procent meer dan het jaar daarvoor. PostNL bezorgde vorig jaar minder pakketten dan het bedrijf had verwacht. Ook bestelden Nederlanders meer artikelen bij grote Chinese webshops en aan die pakketten verdient PostNL minder, zo werd eerder bekend.