Walter van de Calseyde en Bert Veldhoen werden vorige week alvast rondgeleid door locatiebeheerder Jeannette om samen het vroegere
station te vergelijken met wat er nu is gebouwd.
Walter is schrijver van het boek Breda Spoort, waarin hij laat zien hoe het station door de jaren heen is veranderd. Ook beschrijft hij hoe de functie van het station de spoorzone heeft veranderd. Zo komt hij tot de conclusie dat het nieuwe station een grote aantrekkingskracht is geweest om te investeren in de spoorzone. “De spoorzone staat in bloei en veel bedrijven vestigen zich hier. Daarnaast is de wijk Belcrum enorm in trek en zijn de huizenprijzen flink omhoog gegaan”, aldus Walter.
Bert Veldhoen was stations-manager van het nieuwe station in de eerste fase van de bouw in 2012. Nu geniet hij van het eindresultaat tijdens zijn welverdiende pensioen.
Bert en Walter vertellen dat de reiziger er enorm op vooruit is gegaan. Op het parkeerdek vertelt Walter: “Alles zit onder één dak en dat maakt dat de reiziger eenvoudig kan overstappen van bus, fiets en auto naar de trein en visa versa. Vroeger stond je regelmatig in de regen op de bus te wachten. Dat hoeft allemaal niet meer. Daarnaast maken het parkeerdek en de woningen en kantoren op het station dit tot een unieke locatie.”
Bert kent het vorige station nog goed, maar kijkt niet met veel weemoed terug. Hij heeft leuke herinneringen aan het vroegere station, maar als je het vanuit de reiziger bekijkt staat hier een heel mooi station, vindt Bert. “Het lijkt wel een luchthaven. Je kan lekker rustig een kopje koffie drinken en een broodje eten al zittend met pianomuziek op de achtergrond. En eigenlijk is er aan de sporen niet zoveel veranderd. Het is vooral de jas die groot is geworden: meer winkels, een grote evenementenruimte met bankjes, een piano en uiteraard de woningen en kantoren. Dat moet ook wel, want het station is berekend op 57.000 reizigers in 2020. Ik had graag dit mooie station opgeleverd, maar dat is helaas niet gelukt. Toch ben ik trots dat ik aan de beginperiode van de bouw van dit station heb gestaan. Op de vraag wat zijn favoriete plek van het station is antwoord Bert: “Ik blijf een echte spoorman, dus dat is dan toch echt het perron waar de treinen zijn, al brengt de piano ook heel veel sfeer.”
Na een rondje met Bert, Walter en Jeannette gaan we nog even langs de OV-Servicewinkel om servicemedewerker Lia naar haar mening te vragen. Zij bekent toch wat moeite te hebben gehad met de grote verandering: “Ik vind het wel jammer dat we het oude station niet meer hebben. Dat voelde als mijn plekje. Ik voelde me echt verbonden met dat station. Dat moeten we nu weer gaan opbouwen. Het is echter voor de reiziger heel mooi en dat doet mij dan weer goed! Dat helpt om me hier weer sneller thuis te voelen.”
Jeannette geeft tot slot aan met plezier toe te leven naar de officiele opening van station Breda. "Er is zo hard gewerkt door bouwvakkers, ProRail, onze medewerkers, maar ook is er veel geduld gevraagd van de reiziger. Dan doet het me goed dat we zo'n mooi station hebben gekregen. Nu zijn we bezig met de laatste voorbereidingen voor het openingsfeest voor de reiziger en dan kan donderdag het dak eraf!",
Bekijk hier de rondgang door het station en de interviews met Bert, Walter en Jeanette.
Station Breda in cijfers
- Ruim 20.000 m2 kantoorruimte
- 147 appartementen
- Parkeerruimte voor 720 auto’s
- 1 busplatform voor 20 bussen
- Ca. 9.000 m2 winkelruimte
- 7 sporen en 3 treinperrons voor 16 treinen per uur
- 2,2 miljoen bakstenen
- Stallingruimte voor 6000 fietsen
- Verwachte groei van 31.000 nu naar 57.000 treinreizigers per dag in 2020
- En tot 38.000 busreizigers per dag in 2020
Komende donderdag 8 september wordt station Breda officieel geopend met veel entertainment op het station en de officiële openingshandeling. Ook vrijdag en in het weekend is het feest op en rond het station. Het programmaoverzicht is te vinden op:
https://www.viabreda.nl/opening-station-breda