De scholen zijn weer begonnen: hoe gevaarlijk is Breda als fietsgemeente?

26 aug , 17:14 Nieuws
val op fiets verlichting
De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Brabantse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen. Helaas gebeuren er in Noord-Brabant jaarlijks zo’n 2.300 ongelukken met fietsers.
Ongeveer een kwart van deze ongevallen vindt plaats in Eindhoven en Tilburg, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie. 
Gemeenten met meeste fietsongevallen
Er gebeuren in Noord-Brabant jaarlijks 9 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde (10,6). Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau. 
Oirschot is relatief gezien de onveiligste gemeente van Noord-Brabant, met jaarlijks 14,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Eindhoven en Nuenen, Gerwen en Nederwetten gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Noord-Brabant met de meeste fietsongevallen per jaar is:
  1. Oirschot: 14,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Eindhoven: 13,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Nuenen Gerwen en Nederwetten: 13,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Deurne: 12,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Den Bosch: 12,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
In Roosendaal zijn het er 9,2 per 10.000, in Breda 8,9 per 10.000, Oosterhout 8,0 per 10.000, Etten-Leur 7,3 per 10.000, Zundert 5.4 per 10.000, Ruchphen 4,3 per 10.000 en Halderberge 4.2 fietsongevallen per 10.000 inwoners.
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk 
Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Noord-Brabant was bij 65,1% van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken. 
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. Brabant scoort met 14,3% lager dan gemiddeld.
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).
Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina van Independer.
De Breda App is nu beschikbaar voor Android telefoons via de Google Play Store (Android) en in de App Store voor Apple gebruikers.