Maandag 7 tot en met zaterdag 12 februari is het de week van de Circulaire Economie. Deze week is een initiatief van Het Versnellingshuis, een landelijk programma dat het Nederlandse bedrijfsleven helpt circulair te ondernemen. Door het hele land krijgen goede voorbeelden deze week een podium, ontmoeten voorlopers elkaar en krijgen starters concrete handvatten aangereikt om zelf aan de slag te gaan met de circulaire economie. Zo ook op de TripleO Campus in Breda met het evenement ‘’Meet & Eat.’’
Meet & Eat is een initiatief van KandansScience Partner.
Kadans Science Partner richt zich op de ontwikkeling en exploitatie van inspirerende bedrijfs- en kantoorgebouwen, voor afdelingen van kennisinstellingen, onderwijsinstellingen en kennisintensieve bedrijven in innovatieve (top)sectoren, zoals Food, Life Sciences, Health, Living Environment, Biotechnology, Biobased en High Tech Semicon. Dit doet Kadans inmiddels in 6 landen met 23 campussen.
Kadans is ook eigenaar van vierkantoorverzamelgebouwen op de TripleO Campus in Breda. De TripleO Campus is het centrum voor creativiteit en technologie in Breda en omstreken! Een groene en rustige oase in de stad. Meer dan 60 bedrijven en professionals uit verschillende disciplines werken hier samen.
Duurzaamheid
Het evenement ‘Meet & Eat’ staat in het teken van duurzaamheid. Dit met betrekking tot de week van de Circulaire Economie. Een circulaire economie is een economisch systeem van gesloten kringlopen waarin grondstoffen, onderdelen en producten hun waarde zo min mogelijk verliezen, hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt en systeemdenken centraal staat. De week van de Circulaire Economie is een initiatief van Het Versnellingshuis. Dit is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, MVO Nederland, Het Groene Brein, VNO-NCW en MKB-Nederland.
Als je aankomt op de TripleO Campus in Breda, zie je allerlei grote gebouwen staan. Ze staan met elkaar verbonden door smalle zandpaadjes en grasheuvels. Langs deze paadjes staan rode aanwijzingsborden die je naar het goede gebouw leiden. Het evenement vond plaats in het Blushuis. Het Blushuis werd vroeger oorspronkelijk gebruikt door de brandweer van Breda. Door de bouw van een nieuwe brandweerkazerne kwam het gebouw in 1999 leeg te staan. De vorige eigenaar zag potentie in het gebouw en heeft het in 2006 volledig opgeknapt. Het wordt nu gebruikt als een multi-tenant kantoorgebouw.
Bij binnenkomst kom je terecht in een moderne, creatieve ruimte. ‘CAN10' stond er met enorme rode letters op de muur beschreven. Dit is het restaurant wat gevestigd zit in het gebouw. Saskia van Rijn, die het evenement begeleid, ontving alle gasten. De CoronaCheckApp werd gescand en je mocht plaatsnemen op een stoel. Alle stoelen stonden netjes 1,5-meter uit elkaar. Verderop stond een tafel vol met belegde broodjes, een grote kom met soep en verschillende soorten smoothies. Het idee achter dit evenement was een lekkere lunch, waarbij je kon luisteren naar verschillende ondernemers uit de buurt die hun duurzame en innovatieve ondernemingen gingen toelichten. Het eten werd tussen de presentaties door uitgedeeld.
Langzamerhand vulde de zaal zich vol met mensen. Er waren ongeveer dertig personen aanwezig. Als eerst werden de drie bedrijven geïntroduceerd die deze middag aan het woord zouden komen. Dit waren TUX Mobility, A Perfect Jane en SodaStream. Ze presenteerden allemaal aan de hand van een PowerPoint die werd geprojecteerd op een grote witte muur door een beamer.
TUX Mobility
Fleur van Oorschot, medeoprichter van het bedrijf TUX Mobility kreeg de microfoon als eerst in haar handen. Ze begon haar verhaal met het doel van het bedrijf: ‘’We willen duurzame mobiliteit voor iedereen beschikbaar maken.’’ Ze begon te vertellen over het land India. Maar liefst 14 van de 15 meest vervuilde steden ter wereld liggen in dat land. 20% van de vervuiling wordt veroorzaakt door een riksja. Dit is een Aziatisch twee- of driewielig karretje dat wordt gebruikt om personen te vervoeren. Deze mensen verdienen ongeveer 3 á 5 euro per dag. ‘’Dit is dan ook de reden dat ze er niet mee stoppen,’' aldus Fleur van Oorschot, ‘’anders hebben ze helemaal geen inkomen meer.’’
’14 van de 15 meeste vervuilde steden in de wereld liggen in India’
De doorbraak van elektrische riksja's in opkomende landen als India wordt belemmerd door het ontbreken van een stal elektriciteitsnet en een tekort aan oplaadt faciliteiten. TUX Mobility heeft daarvoor een oplossing bedacht. ‘’Wij geloven dat zonne-energie de enige schaalbare oplossing is voor de mobiliteit in opkomende landen. We ontwikkelen een kosten- en energiezuinig stadsvervoer.’’
Er zijn meer dan 12,5 miljoen riksja-chauffeurs in India. De vraag naar deze voertuigen groeit jaarlijks met 20%. ‘’Om dit in perspectief te plaatsen: het aantal elektrische riksja’s in India is al groter dan het totale elektrische wagenpark in China,’’ licht Fleur toe. De Indiase regering gaat de verkoop van riksja’s met verbrandingsmotoren vanaf 2023 verbieden. Hun doel is dat tegen het eind van 2030 80% van alle 12,5 miljoen riksjarijders zijn overgestapt op een elektrische riksja.
‘’Maar de markt is nog niet in lijn met deze ambities. Stabiele elektriciteitsnetwerken ontbreken nog of zijn sterk onderontwikkeld,’’ vertelt Fleur. Dit belemmert de doorbraak voor elektrische riksja’s. ‘’Met onze riksja’s op zonne-energie willen we zorgen dat dit doel behaald wordt.’’ Er klonk groot applaus vanuit de zaal en er waren nog enkelen vragen.
A Perfect Jane
Als tweede spreker werd Suzanne Haper geïntroduceerd. In 2019 is zij het bedrijf ‘A Perfect Jane’ gestart. Dit is Nederlands eerst vegan en duurzaam schoenenmerk. Ze begon haar presentatie over haar hond Jane. Zij was haar inspiratiebron: ‘’Door Jane ben ik vegetariër geworden en later zelfs vegan. Ik heb een sterke passie voor natuur en mode. Toen ik een paar jaar terug op zoek ging naar hippe vegan laarzen, kon ik niet echt vinden waar ik naar op zoek was. Ik besloot ze zelf te gaan ontwerpen.’’
A Perfect Jane is vrij van dierenleed en 100% vegan. Het merk wordt gecertificeerd met het label PETA-Approved. Dit is een internationaal label voor dierenwelzijn. Het label wordt beheerd door de PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), een non-profit organisatie die zich inzet voor dierenwelzijn.
‘’Ons doel voor de toekomst is een 100% circulair product. De eerste stap heb ik al gezet. We maken de schoenen van appelleer,’’ aldus Suzanne Haper. Het appelleer wordt geproduceerd door vezels te gebruiken die zijn afgeleid van de industriële verwerking van appels. ‘’We recupereren het industriële afval van het appelsapindustrie en transformeren dit tot nieuwe grondstof.’’ Het proces is gepatenteerd door FRUMAT.
Ik merkte aan het publiek dat ze heel enthousiast waren over dit bedrijf. Iedereen maakte foto’s van de presentatie en bleef aandachtig luisteren.
‘We maken schoenen van appelleer’
Suzanne vertelde dat ze de schoenen eerst maakte met mais: ‘’Ik had laarzen aan die ik zelf had ontwikkeld met maisleer. Het product lag al bij de fabriek, maar toen keek ik naar mijn schoenen. Er zat een scheur in. Dit materiaal was niet sterk genoeg om als leer te gebruiken. Ik belde snel de fabriek op en gelukkig kon alles nog stil gelegd worden. Dit is de reden dat ik ben overgestapt naar appelleer. Dit is veel sterker.’’
De binnen voering van de schoen is gemaakt van mais in combinatie met gerecycled PET. Dit zorgt ervoor dat je voeten lekker warm en droog blijven. De binnenzolen zijn gemaakt van kurk. Dit is een biologisch afbreekbaar materiaal. Het grote voordeel van kurk binnenzolen, is dat kurk heel goed ademt, geurvrij is en zich aanpast aan de vorm van de voet. Tot slot heb je nog de zolen. Deze zijn gemaakt van een hoge kwaliteit gerecycled rubber. ‘’Elke laars krijgt een felgroen zool, die geprint is in een bladvorm, om onze liefde voor natuur te laten zien,’’ vertelt Suzanne met trots.
Ze ontving een groot applaus van het publiek en er werden hier en daar nog wat vragen gesteld. Daarna werd er een korte pauze ingelast. Iedereen ging enthousiast met elkaar in gesprek over de twee bedrijven.
SodaStream
Tot slot kwam het bedrijf SodaStream aan het woord. Susan Houben, Head of Marketing bij SodaStream in de Benelux, sprak voor dit grote bedrijf. SodaStream is actief in 46 landen en wereldwijd marktleider in de homemade bruiswater.
Een SodaStream is een bruiswater machine. Hiermee maak je van kraanwater, bruisend water. Dit is milieuvriendelijker, omdat de flessen herbruikbaar zijn. Je verbruikt op deze manier een stuk minder plastic.
De presentatie was kort maar krachtig. Het hele publiek was al op de hoogte van dit concept, omdat hun producten al in vele winkels liggen. Het is ook niet gek dat veel mensen het bedrijf al kennen. Het bedrijf bestaat namelijk al sinds 1903.
Vanaf 1 februari is dit bedrijf ook gehuisvest op de TripleO Campus in Breda.
De drie vrouwelijke sprekers van de bedrijven werden als afsluiting naar voren geroepen. Ze ontvingen allemaal een presentje en een daverend applaus.