Geertkip.nl haalt alles uit de kast voor de klant: ‘We maken desnoods na sluitingstijd vers bij.’

Foto: geertkip.nl

Inwoners van het centrum van Breda weten zijn zaak zo te vinden, en zijn vaste klanten worden zelfs door het coronavirus niet tegengehouden. Poelier Geert Frijters heeft al bijna 25 jaar een zaak op de Nieuwe Haagdijk. Zijn zaak geertkip.nl staat bekend om de service die hoort bij een speciaalzaak: “Zodra er klanten binnenkomen zien ze het al aan de inrichting. Ik vind dat we een luxe uitstraling hebben”, zegt Geert na de eerste kennismaking trots.

binnenzijde geert kipAlles uit de kast
Speciaal is Geerts zaak zeker. Alles wordt volgens hem voor de klant uit de kast gehaald: “We kunnen natuurlijk veel meer doen dan de supermarkt of andere winkels. Daar gaan we ver in. Als de klant ergens om vraagt, wordt dat desnoods vers bijgemaakt. ‘Nee’ verkopen is bij ons uit den boze. Een tijdje geleden kwam bijvoorbeeld een klant vijf minuten na sluitingstijd binnen. Hij wilde een grote hapjespan. Dat is door de moeite best vervelend om nog te moeten maken. Maar dat hebben toen nog wel voor hem gedaan, terwijl er wel veel zaken zijn waar ze zouden zeggen: nou, dat doen we niet meer. Onze klant is tevreden met een hele pan naar buiten gegaan. Dat zijn toch de leuke dingen.”

Bekend gezicht
Voor veel Bredanaars is Geert een bekend gezicht. In 1996 werd hij franchisenemer op de Nieuwe Haagdijk, in een zaak van poelier Schrauwen. Hij ging wonen in de woning boven de winkel. Daar werkte hij jaren als poelier en kiptraiteur, totdat hij in 2016 besloot uit de franchise te stappen en voor zichzelf te beginnen. Na een aantal jaren kwam hij op het idee om naast hele stukken kippenvlees ook hapjespannen aan te bieden. “De klanten gingen daar uiteindelijk zelf om vragen. Die zagen in andere winkels dat de hapjespannen populair waren. Dus dan moet je dat natuurlijk ook aanbieden.”

Jong manneke
Geert komt uit de poelierswereld. Hij begon als ‘jong manneke’ in een slachterij en stond uiteindelijk achter de toonbank in de Roosendaalse poelierszaak van de ouders van zijn zwager. Met die ervaring wil hij zich onderscheiden van andere zaken die hapjespannen verkopen: “De meeste pannen die mensen nemen, daar zitten gehaktballetjes in en ander diepvriesspul. Het is gewoon geperst vlees. Wij maken juist ons eigen kipgehakt, en daar maken we onze gehaktballetjes van.”

Maar hij biedt veel meer aan, ook al zijn de pannen nog zo populair. Met veel enthousiasme vertelt hij over het uitgebreide assortiment van geertkip.nl: “Wij hebben eigenlijk alles op het gebied van kip, wild en gevogelte”, glundert Geert. “En we horen altijd van klanten dat ze genieten van de kwaliteit van ons vlees. Het is niet nattig als je gaat bakken en krimpt ook niet in de pan. Wat je ziet in de winkel is ook wat je krijgt.”

Poelier geertkip.nlAanpassen
Toch zijn poeliers zijn nog maar weinig te vinden in Nederland, omdat kip en ander gevogelte steeds meer voor goedkope prijzen in de supermarkt wordt gehaald. Geert vindt het daarom belangrijk dat hij zich aan blijft passen. “Twintig jaar geleden verkochten we voor 80 procent rauw vlees dat je zelf moest bereiden, nu is dat nog maar 20 procent. Mensen willen graag kant-en-klare kip afhalen die ze thuis op kunnen eten. Als je met je poeliersbedrijf niet daarin meegaat, besta je niet meer.”

De coronacrisis is voor Geert dan ook een zure tegenvaller. Met zijn hapjespannen trok hij juist klanten die feesten gaven voor grote groepen en organisatoren van evenementen. Heel die catering vervalt door de maatregelen die door de overheid zijn genomen: “De catering is gewoon weggezakt naar vijf procent van wat we normaal deden. Dat is wel een zware dobber.” Maar zijn zaak bestaat nog steeds. Daar hoeft Geert zelf niet zoveel aan te doen, zegt hij zelf, dat hij nog bestaat komt helemaal door zijn trouwe klanten. “Mijn vaste klanten blijven trouw komen. En het is ook een aantrekkelijke optie nu restaurants gesloten zijn. Vooral in het weekend zie ik dat mensen meer in de winkel kopen, voor een speciaal hapje thuis”, merkt hij op. Het aantal aankopen in de fysieke winkel van geertkip.nl is dan ook omhoog geschoten.

Hart onder de riem
Die trouw ziet Geert als een mooie hart onder de riem. Hij maakt ook complimenten aan de gemeente, die ‘echt zijn best doet’ om lokale ondernemingen te helpen. “De gemeente plaatste bijvoorbeeld promotie op de website. Ze hebben er alles aan gedaan om lokale ondernemingen te steunen en mensen te triggeren naar een speciaalzaak te gaan. Ik denk dat het goed gewerkt heeft.”

Maar hoewel hij tevreden over de aanpak en de belangstellende mails die hij van de gemeente ontvangt, beseft Geert dat hij niet namens iedere ondernemer spreekt. “Er zijn veel ondernemers bij wie het water aan de lippen staat en nog steeds niet open mogen. Voor hen is de crisis oprecht moeilijk. Ik benadruk daarom ook niet in appgroepen met ondernemers dat ik open mag zijn. Daar staat wel tegenover dat ik op dit moment geen financiële steun ontvang.”hapjes geertkip.nl

Nog even door
De vaste klanten van Geert hoeven overigens niet bang te zijn dat zijn zaak geertkip.nl snel zal sluiten. Hij wil nog wel een aantal jaren door: “Ik heb al wel een stopdatum: 1 september 2024. Die datum staat vast. Dat heb ik een jaar geleden bepaald. Ik woon hier alleen en heb geen opvolging, dus ik kan wel tot mijn tachtigste doorgaan, maar dat ga ik gewoon niet doen. Dit hoofdstuk kan ik over drieënhalf jaar wel afsluiten.” Ondertussen gaat Geert op zoek naar iemand die de zaak overneemt.

In de toekomst zou hij graag nog vrijwilligerswerk doen of iets anders betekenen voor de samenleving. “Ik wil niet niks meer doen. In een grijs verleden wilde ik in de zorg gaan werken, maar uiteindelijk is het daar niet van gekomen. Maar het blijft wel altijd kriebelen. Dus anderen helpen die hulpbehoevend zijn, heeft me altijd aangesproken.”

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden