Afgelopen jaren is wederom een aantal bekende winkels uit het straatbeeld verdwenen. In 2015 stond negen procent van de winkelvloeroppervlakte in Nederland leeg, in 2016 zal dit percentage volgens detailonderzoeker Locatus nog oplopen. Met name winkels die sterk afhankelijk zijn van een fysiek pand zijn in de problemen gekomen door de economische crisis, de opkomst van e-commerce en de wens van consumenten om het winkelen te combineren met een dagje uit . Het failliet van V&D was tekenend voor de uitdaging waar moderne bedrijven zich voor gesteld zien en het lot dat zij ondergaan als zij niet mee veranderen met de tijd. Onderscheiden en groeien
Toch zijn er ook bedrijven die deze omstandigheden aangrijpen om zich te onderscheiden en te groeien. Zo ook modezaak Van Tilburg in Nistelrode, die de nieuwe ontwikkelingen tot kernpunten van de strategie heeft weten te maken. De modezaak is de grootste fysieke modewinkel van Nederland met een vloeroppervlakte van 10.000 m2, in een dorp met slechts zo’n 6.000 inwoners. Dit is hoe Van Tilburg zich weet te onderscheiden: Persoonlijke service
In plaats van zich te specialiseren in één soort kleding probeert de modezaak een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden. Er worden ruim 600 merken verkocht in de winkel, waaronder casual kleding voor dames , kantoorkleren voor de man, schoenen voor een ieder en kleding voor kinderen. Jaarlijks worden er ongeveer 900.000 kledingstukken verkocht. Daarvan worden 125.000 kledingstukken gratis vermaakt voor de klant door de 65 coupeuses van de modezaak. Daarmee is ook het vermaak atelier van Van Tilburg de grootste van het land. Technologische ontwikkelingen
Recente ontwikkelingen op technologisch gebied stellen veel bedrijven, waaronder de detailhandel, voor een forse uitdaging. Het is zaak voor bedrijven om mee te evolueren in de online activiteiten . Van Tilburg heeft daarop geanticipeerd door een groot gedeelte van het assortiment aan te bieden in hun webshop. De afgelopen jaren is die webshop steeds belangrijker geworden. Per dag krijgt Van Tilburg Online ruim 150 bestellingen binnen. In 2015 was de online winkel daardoor verantwoordelijk voor vier procent van de omzet. Klantenbinding
Tot slot beschikt de fysieke winkel over 350 parkeerplaatsen en kunnen gasten aangenaam verpozen in de koffiebar, waar een gratis kop versgemalen koffie of thee klaarstaat, of genieten van een heerlijke lunch in de Orangerie of ’t Bakhuys. Door in te spelen op ontwikkelingen die een dagje winkelen veranderen in een dagje uit voor het gezin probeert Van Tilburg deze klanten aan zich te binden. Dat lijkt effect te sorteren. Zo hebben 250.000 van de 750.000 klanten een klantenkaart van de winkel. [Door Nieuws.nl]