Voor wie niet kan kiezen uit het grote aanbod
fotografen is er een handige oplossing; happix. happix.nl is een vergelijkingssite voor consumenten en een effectief marketinginstrument voor vakfotografen. Vraag en aanbod in alle soorten fotografie komen hier samen.
Op basis van de aangevinkte wensen en de waardering van referentiebeelden worden de geselecteerde fotografen in één overzicht getoond. Hiermee volgt de branche de trend van online vergelijken, kiezen en kopen.
Voor en door fotografen
Robert Govers is fotograaf uit Breda en één van de drie initiatiefnemers: “happix.nl zal voor vele fotografen een verademing zijn. Als fotograaf wil je je vooral op je vak concentreren. Je gaat op in de opdracht, de mensen, de techniek en tijdens je klus ben je ook nog eens slecht bereikbaar. Kortom, je focus ligt op het fotograferen, datgene waar je goed in bent. De benodigde webmarketing en sales zijn bij vele het ondergeschoven kindje. Met happix.nl wordt dit ondervangen. Het werkt op basis van no cure no pay, dus er is geen enkel risico voor de fotograaf.”
Gevonden worden
Het zijn tegenwoordig ’the magic words’ in marketing: zorg dat je gevonden wordt. Waar voorheen veelal mond-tot-mondreclame fotografen aan de volgende opdracht hielp, vindt de zoektocht naar een professionele fotoshoot tegenwoordig veelal online plaats. Namen zeggen dan nog weinig, consumenten willen in één overzicht kunnen vergelijken. Op de site worden de persoonlijke wensen ingegeven, zoals locatie, ervaring en type fotografie. Vervolgens kan uit referentiefoto’s een selectie worden gemaakt. Omdat de fotoshoot nog moet plaatsvinden, is vertrouwen een belangrijke factor. Om een beter beeld te krijgen, is persoonlijke informatie over de fotograaf en diens drijfveren te vinden. Zo kan de fotograaf geselecteerd worden die je het meest aanspreekt.
Landelijke introductie
Na de start in februari met zo’n 100 fotografen wordt happix.nl in maart landelijk geïntroduceerd. Op de Professional Imaging beurs van 12 t/m 14 maart in Nijkerk wordt deze vernieuwende marketingtool voor het eerst onder vakgenoten gepresenteerd. Het doel is om dit voorjaar nog in een goede landelijke dekking te voorzien, zodat aan alle wensen van potentiële klanten kan worden voldaan. Vraag en aanbod moeten elkaar online gaan vinden, zo simpel is het.